Profituning

Dokonalé tvary a veľa veľa koní

18. máj 2020Publikoval M. Lábaj

Japonské športové auto 90-tych rokov. Čo si predstavíte pod týmto pojmom? Legendu, siláka či zvuk Wankelovho motora? Do tohto výrazu spadá celá rada rôznych áut. Niet sa čo čudovať, Japoncov v tom čase nič nebrzdilo, svoje nápady obohatili skúsenosťami a tak vznikalo jedno dobré auto za druhým.

Čo však ten Wankel. Dnes už takmer zabudnutý motor, Mazda sa pohráva s myšlienkou oživenia, no v dnešnom svete to nebude také ľahké. Áno, dnes bude reč o Mazde RX-7 tretej generácie, alternatívne FD. A práve jedna z nich brázdi cesty u protinožcov. Svetlosivá RX-7 parkuje v Adamovej garáži. Ako mnohí, ani on sa neuspokojil so sériovým stavom Mazdy, aj napriek tomu, že je to skutočne jedno z najkrajších áut vyrobených v deväťdesiatych rokoch.

Začneme rovno od srdca. Pôvodne mala RX-7 dvojitý rotor s objemom 1,3-litra preplňovaný turbodúchadlom. Dnes, sa to od toho sériového už trošku odlišuje. Našťastie stále to má tvar rotora. A dokonca i objem ostal zachovaný. Nízko medzi prednými kolesami leží agregát 13B, ktorého tvar nasávacích otvorov možno nazvať ako bridge-port. Rotor je preplňovaný turbom HKS T51R s externým 44 mm veľkým wastegateom od Tialu. Za predným nárazníkom je ukrytý intercooler Plazmaman, ktorým ochladzuje stlačený vzduch na správnu teplotu. Za ním sedí na mieru vyrobený hliníkový vodný chladič v TCR Fab. Riadenie motora má na starosti systém Link G4. Cez dve palivové čerpadlá Bosch 044 a 2000cc vstreky prúdi palivo E85. Výsledné ladenie prebehlo v Garage 7, kde zároveň Mazde bolo nameraných 673 konských síl pri tlaku turba 1,65 baru. Zvuk Wankela sa do okolia nesie 3-palcovým výfukovým potrubím so systémom tlmičov Varex na diaľkové ovládanie. Výkon do prevodovky prenáša dvojlamelová spojka Exedy, medzi zadnými kolesami ho zase krotí 2-cestný diferenciál Mazdaspeed.

Odvážny nízky postoj má Adamova Mazda vďaka tlmičom Tein. Ani v Austrálii nie sú cesty celkom rovné, keď treba, vzduchová súprava Stance Parts dokáže pozdvihnúť predok. No nie len to. Celá predná náprava má nekonečno možností nastavenia, čo zabezpečili komponenty od firmy Supernow. Vo vytiahnutých blatníkoch si domov našli 18-palcové disky Work SP1 s leštenými límcami. Disky sú vpredu široké 9,5-palca avšak vzadu ich šírka je až 11-palcov. Na nich sú obuté semi slicky Toyo. Ako som spomenul, na to, aby sa táto kombinácia vošla do blatníkov, museli ich rozšíriť.

Vo vnútri Adam dbal na autentickosť RX-7čky. Teda žiadne veľké zmeny, centrom interiéru sú sedadlá Bride Stradia 2 uchytené do pôvodných koľajničiek. Sedadlám tak ostala aspoň menšia variabilita. Mazda komunikuje cez športový volant Sparco a prístrojovú dosku Mazdaspeed. Pár informácií naviac prezrádzajú tri okrúhle budíky Defi v stredovej konzole. Pocit športového auta je cítiť aj v radiacej páke kde bol namontovaný short-shift. Už tu chýba len malý detail. A že aký? No predsa modrá fľaša s nápisom NOS. Nechýba – veď tá je uložená v kufri, pekne vedľa ručného hasiaceho prístroja a kompresora vzduchu.

text: M.Lábaj, foto: Josh Castle