Profituning 2021

DRAGhatch z Poľska: 1000hp Civic turbo

12. júl 2022Publikoval P. Kovács

Spočiatku sme tento sľubný projekt sledovali cez sociálnu sieť, no prišla sezóna 2022 a prvá naživo konfrontácia v Maďarsku na letisku Kiskunlacháza. Tam to bolo viac-menej pre Lukasza Laskowského trápenie a spoločný slovensko-maďarský majstrák bral ako ostrý test. Potom však prišiel 18.júna trenčiansky Power fest a v depe sa opäť objavilo poľské FWD monštrum s potenciálom zajazdiť nízkych 9 sekúnd na štvrťmíli. Znie to pre niekoho možno futuristicky, ale nezabudnime, že aj my sme už mali 9,99-sek. Civic turbo Števa Holakovského – a to už pred 10 rokmi, nehovoriac napr. o Corse R30 turbo DSG, ktorá v apríli tiež na letisku v Trenčíne ohúrila časom 9,1...

Ale toto je trošku iná káva. Lukasz od prvej chvíle dáva dokopy setup, za aký by sa nemusel hanbiť ani za veľkou mlákou. Aj keď na drag race nikto nerieši vzhľad alebo detaily, predsa je to iné nahliadnuť do takejto high tech šprintérskej mašinky a pokochať sa modernými výdobytkami závodnej techniky. Dnes je všetko dostupné (pomaly už zase nie... :/), internet ponúka hotové koncepty, treba mať „len“ ten správny badžet. Trepem, nestačí to – to vedia všetci, čo už stavali dáke extrémne pretekárske náradie, lebo vždy dačo inak funguje „ako u suseda“. Nehovoriac, že najdôležitejším článkom skladačky je ľudský faktor a samotné spojazdnenie – naprogramovanie RJ a doladenie na dráhe.

Vieme totiž, že grafy z brzdy tiež nie sú Bibliou, videli sme už kopec áut s vysokými nameranými číslami, ktoré napokon na trati proste nefungovali. Spojazdniť v tomto prípade 1000-koňový 4-valec s veľkým turbom, sekvenčnú prevodovku, laborovať s tlakom drag balónov a tlakom turba, to veru nejde z jedného dňa na druhý. V Trenčíne sa napokon zadaril čas 9,702 pri krásnej koncovke 250km/h, ktorá napovedala o sile 2,1-litrového agregátu. Kvôli technickým problémom to na Slovensku síce bedňa napokon nebola, ale o pár týždňov neskôr sa na poľských pretekoch osobný rekord posunul na 9,645 pri cieľovej rýchlosti 263km/h! Čiže len tak ďalej, držíme palce...;)

Honda CIVIC EG, rok výroby 1993
Motor: preplňovaný 4-valec B18C4 (2.1L), vložky Darton, kované piesty CP, skrutky ARP, kované ojnice Manley, kľuka B20 LS, vačky Web Cams VTEC Killer, titánové pružiny, turbo Garrett GTX4202r, zákazkové zvody, zákazkový vodný IC, sanie Skunk2, 8 vstrekovačov, elektronická škrt.klapka, mechanické palivové čerpadlo, riadiaca jednotka Ecumaster EMU Black, výkon pri 42PSI 1000 konských síl a 850Nm
Pohon: 6-stupňová sekvenčná prevodovka Beckert, pneumatické radenie s pádlami pod volantom, zákazkové polosi
Podvozok: nastaviteľný drag podvozok Blox Racing PRO SERIES, brzdy Wilwood, disky Belak industries 15x 10" vpredu, 15x4" vzadu, drag pneumatiky M&H 26x10" / 24x4.5"
Karoséria: bezpečnostná klietka, odľahčené dvere a zadné veko, 3-dielna predná časť a strecha z aramidu, okná z lexanu
Váha: 900 kg
Najlepší čas na 402m: 9.645@263km/h

text: P.Kovács, foto: Ján Straka - Magpie