Driftérska mašina zo starého Datsunu

25. február 2019Publikoval M. Lábaj

Na prvý pohľad to vyzerá ako trojdverová verzia, v našich končinách obľúbeného, sedanu z Ruska. Na druhý pohľad to stále evokuje nejaké auto z bývalého východného bloku, možno nejaký Moskvič. Áno, auto je pôvodom z východu, dokonca až z krajiny vychádzajúceho slnka.  Povedali by ste, že je to starý Datsun 510 z roku 1970? Ani ja, milý čitatelia, ani ja...

Určite ste si už všimli, na aký účel ho postavil jeho majiteľ Marcus Fry. Na podiv však myšlienka lietania bokom v každej zákrute nebola od začiatku zámerom úpravy Datsunu. Pôvodne si Marcus staval auto len tak, pre seba. V podstate to bola obyčajná 510ka s pár úpravami. Sériový motor neskôr nahradila SR20tka. Predsa len pri modernejšom agregáte je viac možností upraviť jeho výkon. Keď dvojliter dostali na jeho hranice, Marcusovi to stále nestačilo. Onedlho pod kapotou bolo zase prázdno. Za krátko prázdnotu (dočasne) naplnil pravý americký osemvalec. Objem 5,7-litra majiteľa už uspokojil.

Datsun 510 s osemvalcom LS1 pod kapotou o rok neskôr zavolal blízky kamarát na lokálny drift event, nech ukáže čo dokáže. Výsledkom tohto dňa bolo zamilovanie sa Marcusa do tohto športu. A auto čakala veľká prestavba. Čo je teda nové? Začať môžeme podvozkom. Celý podvozok si majiteľ navrhol a vyrobil sám. Datsun stojí na nových predných ramenách, vďaka ktorým dosahuje aj potrebný "rejd". V dôsledku na mieru vyrobenej tyče riadenia s posilňovačom sa s volantom ľahšie krúti. Zadná náprava používa tehlice z Nissanu S14 a zákazkové vlečné ramená.

Pokračujeme karosériou, celé šasi bolo spevnené 1,5-palcovým trubkami a ochrannou klietkou pre posádku vozidla. Na počudovanie okrem predných blatníkov, toho kúsku nárazníka a kufra, ktoré sú mimochodom z laminátu, sú ostatné častí karosérie originálne, teda tak ako vyšli z výrobnej linky. Takmer. I keď sú pôvodné dvere ľahké, pretože chcel Marcus ušetriť každý gram, vyrezal ich vnútro. Šetreniu na váhe sa musel podriadiť aj interiér, kde sú iba základné ovládacie prvky, hasiaci prístroj a dvojica závodných sedačiek Sparco.

Nakoniec pod kapotou špeciálu skončila LS3ka. Objem 6,2 litrov, ostré vačkové hriadele, systém samostatných telies škrtiacej klapky Hilborn a riadiaca jednotka od Holley. Mazanie pri lietaní bokom zabezpečuje suchá olejová vaňa Canton s čerpadlami ARE. Aby sa to stíhalo aj chladiť, Marcus si vyrobil vlastný chladiaci systém s chladičom v kufri. Na dne kufra sídli aj špeciálna palivová nádrž s vysokotlakovými palivovými pumpami. Na prenos enormného (bohužiaľ presne neudaného) výkonu k zadných kolesám je použitá kvázi sekvenčná prevodovka Jerico a diferenciál Winters Performance. Nebojte sa, kardan a polosi od firmy DSS sú dostatočne masívne. A krátko k brzdám, Marcus dôveruje kompletnej sústave Wilwood. Predsa len dnes už s Datsunom jazdí najvyššiu súťaž v driftovaní - Formula Drift.

text: M.Lábaj, foto: speedhunters.com