Profituning

DS 9: Elegantný Francúz

30. marec 2020Publikoval M. Lábaj

Značka DS pre nás tento rok prichystala veľmi príjemné prekvapenie. Vozidlá označené týmito dvomi písmenami sú vlajkovými loďami čo sa týka luxusu, pohodlia a typickej francúzskej extravagancie. Nový model putuje na trh s číslovkou 9 a stojí na základoch podareného Peugeotu 508.

DS 9 má rozmery limuzíny, na dĺžku má 4930 milimetrov, na šírku meria 1850 mm. Automobilka ho ale radí do skupiny sedanov. Model však útočí na pozíciu najpohodlnejšieho vozidla, rázvor kolies má až 2900 mm. To je len o málinko menej ako rázvor BMW rady 5. Luxus DS-ka sa však sústreďuje na zadné sedadlá. Priestoru vzadu je na rozdávanie. Auto vás doslova pozýva spoznávať Francúzsky štýl pohodlia na cestách. Dáme mu šancu?

Francúzi stavili na hybridný pohon predných kolies E-TENSE. Vpredu je teda uložený spaľovací agregát, ktorému asistuje elektrický motor. Spolu podávajú výkon 225 koní (168 kW). Elektromotor svojich 110 koní (80 kW) a 320 Nm dokáže využiť až do rýchlosti 135 km/h bez potreby roztočiť štvorvalec. Elektrický pohon zabezpečuje akumulátor s kapacitou 11,9 kWh, čo by malo stačiť na dojazd 40 až 50 kilometrov. Pri naštartovaní sa vždy automaticky nastaví režim Electric. Na výber je ale aj hybridný režim, ktorý podľa okolností zvolí najvhodnejší pohon – elektrický, benzínový alebo kombinovaný. Dostupný je tiež športový mód, ten zase upraví citlivosť akcelerátora, zrýchli prevodovku a prispôsobí riadenie. Neskôr výber motorizácií doplní silnejší hybrid s výkonom 250 koní. Na vrhu ponuky bude motorizácia s výkonom až 360 koní (268 kW) a inteligentným pohonom všetkých kolies. Prevodovka pri každom modeli ostáva stále rovnaká, vyladený 8-stupňový automat si poradí so všetkým.

O tom, že DS 9 je výkladná skriňa najlepšej techniky akú majú Francúzi vás presvedčí podvozok. Deviatka skenuje vozovku pred sebou pomocou kamier a hromadou senzorov. A vie dokonca predpovedať, aká hladká, alebo nerovná, bude cesta nasledujúcich pár metrov. Vďaka týmto systémom si tak vie nastaviť podvozok, ten keďže vie o každej nerovnosti, je pripravený ich všetky odfiltrovať. Výsledkom je typický komfort francúzskych áut. V noci svoju šikovnosť zase predvedú LED svetlomety. Prepínanie medzi diaľkovými a stretávacími svetlami je minulosť. Svetlá DS 9 majú 5 nastavení pre rôzne podmienky – mesto, mimo mesto, diaľnica, parkovanie a režim do zlého počasia. Vidieť aj neviditeľné umožňuje nočné videnie, ktorého obraz sa premieta na digitálnom prístrojovom paneli pred vodičom.

A interiér? Trochu minimalistický, na stredovej konzole sa nachádza pár tlačidiel a obrovská obrazovka informačno-zábavného systému. Vnútro je však plné kvalitných materiálov, čalúnenie palubnej dosky v koži Nappa, strop v Alcantare a koža na dverách. Sedadlá poskytujú nekončené pohodlie, tie vzadu dokonca dvojnásobne. Ako predné kreslá, tak gauč vzadu okrem vyhrievania a masážnych funkcií je aj klimatizovaný. Na dlhých cestách sprevádza posádku kvalitná muzika zo zvukovej sústavy so 14-timi reproduktormi. DS tiež ponúka možnosť individualizácie interiéru, majiteľ si môže navoliť aké materiály, farby a detaily si želá mať.

Moderná limuzína ale neponúka len pohodlie na cestách. DS 9 je takisto vybavená celou radou asistentov. Vodičovi pomáha adaptívny tempomat, automatické brzdenie a systém udržiavania sa v pruhu. DS uvádza, že aj keď si želáte zmeniť pruh, nemusíte nič urobiť, automobil urobí sám i to. Ak náhodou zapnete smerovku, asistenti prenechajú riadenie vám. Interakcia vodiča je potrebná ak by auto stálo v kolóne na mieste dlhšie ako tri sekundy. Jeho formu a stav je totiž kontrolovaný. Ak auto vyhodnotí, že vodič je nesústredený alebo teda unavený, donúti ho dať si prestávku. Cena zatiaľ nie je známa. Predaje by sa mali začať v druhej polovici tohto roka. DS 9 má byť pritom dostupné „všade na svete“, a teda, snáď aj tu na Slovensku.

text: M.Lábaj, foto: DS