Profituning 2021

Elektrická Odysea onedlho štartuje

23. marec 2021Publikoval P. Kovács

Presne o 11 dní začína prvými pretekmi úvodný ročník nového cross country seriálu Extreme E. Organizovaný bude na najodľahlejších miestach planéty a jeho cieľom je okrem užívania si adrenalínových automobilových závodov aj osveta - poukázanie na pálčivé problémy zemegule spojené so zmenou klímy. Ako už tušíte po úvodných vetách, nemôže to byť o inom, než o najmodernejších a extrémnych elektrifikovaných autách. V tých najnáročnejších podmienkach si teda silu zmerajú "zelené", pretekárske SUVčka s naozaj veľkými menami svetového motošportu za volantmi.

Ďalším vznešeným cieľom nového seriálu je rodové vyrovnanie v dlhodobo prevažne mužskom športe, preto je každá posádka tvorená dvojicou muža a ženy, ktorá sa dokonca musí v polovici každých pretekov vymeniť za volantom. Bude to teda fifty-fifty a ak si myslíte, že budú dámy hrať len druhé husle, tak sa mýlite, z celého sveta boli totiž dôkladne povyberané majsterky volantu z rôznych disciplín! Do šampionátu 2021 sa zaregistrovalo celkovo 9 tímov, ktoré sa pobijú o víťazstvo v Saudskej Arábii, Senegale, Grónsku, Brazílii a v Argentíne.

Na úvodných testoch v Španielsku sa najlepšie darilo americkému Chip Ganassi Racing, ale z najväčšej mediálnej pozornosti sa tešia tímy, v pozadí ktorých stoja bývalí rivali z F1. Lewis Hamilton nenechal nič na náhodu a angažoval pre svoj Team X44 legendu WRC Sébastiena Loeba, ktorý sa však kvôli pravidlám musel rozlúčiť so svojim večným spolujazdcom Danielom Elenom. Nico Rosberg vsadil na skúsenosti 3-násobného majstra sveta v Rallycrosse a tak si v aute RXR zajazdí Švéd Johan Kristoffersson a jediná dámska víťazka majstrovstiev Austrálie v rally - Molly Taylor. Aby to nebolo málo, za tímom JBXE nestojí nik iný, ako Jenson Button, ktorý si okrem manažmentu ale vzal do svojich rúk aj samotné pretekanie, v ktorom mu bude asistovať okruhová pretekárka zo Švédska.

Z veľkých mien treba spomenúť 4-násobného víťaza Dakar a 2-násobného šampióna WRC Carlosa Sainza vo farbách Acciona Sainz XE team, Mattiasa Ekströma v špeciáli ABT Cupra XE a Timmiho Hansena, ktorého si získal americký kolektív Andretti United Extreme E. Technika bude pre všetkých identická - krásne, batériami napájané terénne špeciály Spark Odyssey 21 s výkonom 550hp pri váhe 1650kg boli predstavené na Goodwood Festival of Speed v roku 2019. Autá majú impozantnú šírku 2,3-metra, stovku pokoria za 4,5-sekundy a za ich vývojom stojí spoločnosť Spark Racing Technology - konštruktér áut Formula E. Samotné batérie pri tom pochádzajú od Williams Advanced Technologies.

Veľmi dôležité je spomenúť, že samotné preteky nenechajú žiadnu uhlíkovú stopu. Autá sú nabíjané mobilnými, bezemisnými vodíkovými generátormi, ktorých jediným vedľajším produktom je H2O. Všetky autá s výbavou tímov budú prepravované jednou loďou - obnoveným plavidlom St.Helena, pred tým slúžiacim pre britskú kráľovskú poštu. Tá ale nebude len plávajúcim paddockom, ale poslúži pre vedcov z univerzity v Cambridge ako laboratórium na výskum oceánov.

Aby to nebolo len o osvete, projekt Extreme E je aj o podpore iniciatív v dejiskách závodov smerujúcich k dlhodobému udržaniu rovnováhy ekosystémov. V Senegale to bude napr. vysádzanie mangrovových porastov, ktoré dokážu absorbovať 4 krát toľko CO2 ako dažďové pralesy, v Amazónii sa znovu zalesní plocha veľkosti, na akej prebehnú preteky. Celé je to teda omnoho viac, než len ďalší seriál najvyššej úrovne pre vyvolených. Držíme projektu palce a určite budeme sledovať dianie...

text: P.Kovács, foto: Extreme E, závodné tímy