Profituning 2023

Enyaq RS Race 2025

11. jún 2025Publikoval P. Kovács

Vývoj vozidla Škoda Enyaq RS Race sa začal v roku 2023 a jeho svetová premiéra sa uskutočnila v októbri 2024. Najnovšia verzia koncepčného vozidla používa rovnaký elektrický pohon, no je o 70 mm nižšia, vpredu širšia o 72 mm a vzadu o 116 mm. Čo je však najdôležitejšie – vozidlo je výrazne ľahšie ako sériový model. Na zníženie hmotnosti použili inžinieri Škoda Motorsport inovatívne materiály a odstránili všetky nepotrebné komponenty. Navyše na automobile použili bočné okná a zadné okno z odľahčeného polykarbonátu. Tieto opatrenia spolu viedli k celkovému zníženiu hmotnosti o 316 kg. Zavedenie biokompozitných dielov s obsahom ľanových vlákien, vyvinutých v spolupráci so spoločnosťou Bcomp, slúži ako pilotný projekt pre budúce sériové modely. Tieto odľahčené diely, nahrádzajúce uhlíkové vlákna, sú použité v interiéri aj na karosérii, vrátane nárazníkov, blatníkov, strechy, ventilačného otvoru na streche a zadného krídla. V interiéri sú tieto materiály použité napríklad na palubnej doske, výplniach dverí a opierkach nôh vodiča a spolujazdca.

Okrem bezpečnostného rámu z vysokopevnostnej chróm-molybdénovej ocele, ktorý spevňuje karosériu a chráni posádku, je koncepčné vozidlo vybavené ďalšími bezpečnostnými prvkami prevzatými z modelu Škoda Fabia RS Rally2. Patria medzi ne pretekárske sedadlá Atech so šesťbodovými bezpečnostnými pásmi, bezpečnostné výplne dverí a aický hasiaci systém. Rovnako ako pri vozidlách kategórie WRC signalizujú stav vysokonapäťového systému zelené a červené svetlá na oboch stranách vozidla.

Aerodynamický balík zahŕňa veľké zadné krídlo, optimalizovanú strechu a kanál na prívod prúdiaceho vzduchu do kabíny vozidla. Malé finlety v zadnej časti strechy usmerňujú prúdenie vzduchu priamo na zadné krídlo. Prepracovaný bol tiež prívod vzduchu ku chladiacemu systému, kde bola čelná plocha vyplnená a nasávanie vzduchu prebieha spodnou časťou nárazníka. Z tohto dôvodu bolo nutné nakloniť chladiacu stenu. Prepracované nárazníky s dvoma prídavnými vzduchovými clonami vpredu, širšie blatníky a nový zadný difúzor spolu s veľkým zadným krídlom zvyšujú prítlak a zlepšujú jazdné vlastnosti vo vyšších rýchlostiach. Nový Enyaq RS Race je navyše vybavený aerodynamicky optimalizovanými kolesami.

Brzdová sústava sériového modelu bola nahradená vysoko výkonnou, ktorá obsahuje karbón-keramické brzdové kotúče, desaťpiestikové strmene vpredu, štvorpiestikové strmene vzadu a nový systém chladenia bŕzd. Okrem toho bol koncepčný model vybavený dlhou pákou hydraulickej ručnej brzdy, ktorá je nevyhnutnou súčasťou každého rally vozidla. Pedálová zostava bola prevzatá z modelu Škoda Fabia RS Rally2. Namiesto štandardných DCC tlmičov bolo nainštalované špeciálne športové odpruženie, ktoré umožňuje individuálne nastavenie tuhosti pružín, kompresie a odskoku. Na zlepšenie jazdných vlastností a akcelerácie je nový Enyaq RS Race vybavený samosvornými diferenciálmi na prednej aj zadnej náprave.

20-palcové kolesá sú obuté do nízkoprofilových pneumatík. Dva elektromotory s kombinovaným výkonom 250 kW a batéria s kapacitou 82 kWh sú rovnaké ako v sériovom modeli. Rovnako ako pri modeli Škoda Enyaq Coupé RS je maximálna rýchlosť 180 km/h, no nový ľahší Enyaq RS Race teraz zrýchľuje z 0 na 100 km/h za menej než päť sekúnd.

zdroj: Škoda Motorsport