Európsky Hot rod: RWD Mk1 13B
Upravených GTI-čok prvej generácie sme už videli naozaj veľa, málokto sa ale odváži na počin, aký vidíte na fotkách. Pipey z Británie sa neuspokojil s priemerom, on chcel extrém a prácu na pár rokov v dielni, aby výsledok otváral sánky aj na tých najväčších zrazoch. Nestačilo položiť búdu k zemi, vymeniť motor za „nejaký“ výkonnejší a vdýchnuť tomu RAT-štýl. V jeho projekte sa spojili dve autá a Európa s ďalekým Japonskom...
Pipey odštartoval svoj projekt začiatkom roku 2012 po tom, čo našiel kasňu GTI s vyrezanou spodnou časťou - umiestnenú na podvozok starého Chrobáka pomocou niekoľkých zvarov. To, čo si najprv myslel, že bude rýchla víkendová oprava, sa pre partiu z Bournemouthu zmenilo na dlhočiznú vyčerpávajúcu prácu. Okrem golfového plášťa zo zakúpeného „polotovaru“ nezostalo nič. Prvý podvozok Beetle bol zošrotovaný a nahradený novou spodnou časťou z roku 1970 s úplne novými podlahovými doskami a predným panelom. Podľa ostrovných predpisov šasi nemožno upravovať, preto všetok prispôsobovania sa vykonalo na búde.
Áno priatelia, dovtípili ste sa správne, tento Volkswagen jazdí na ostrovných značkách s pravostranným riadením v bežnej premávke :). No čo už, ešteže sa náš kontinent hrá na najmúdrejšieho záchrancu sveta a pomaly zakáže motoristom aj výmenu poťahov na sedadlách. Zvyšok sveta sa pri tom rehoce a žije v slobode...
Pipey hľadal malý ale svižný motor, ktorý sa vojde do zadočka malého hatchbacku a ponúkne porciu sily navyše, oproti pôvodnému štvorvalcu. Veľa času venoval bádaniu, aby ho nakoniec presvedčilo nespočetné množstvo videí divých mašiniek poháňaných rotačným agregátom, a tiež prístupnosť adaptérov prevodoviek Mazda/VW. Rozhodnutie tak padlo na hirošimského krikľúňa v podobe dvojrotorového Wankelu 13B z modelu RX-7, ktorý slušne rozhýbe celkovú váhu 750kg.
Po tom, ako sa všetko sfunkčnilo jazdil majiteľ rok so statickým odpružením, ale kvôli praktickosti sa rozhodol zaobstarať si hydraulické odpruženie Rayvern, navrhnuté špeciálne pre platformu Bug. Priznáva, že je to jediná veľká vec, ktorú na aute nemá rád, ale v určitom aspekte musí byť realistický a jazdiť bez toho, aby ho neustále sprevádzal ohňostroj iskier.
1970 VW Beetle/1983 VW Golf GTI
Motor: Mazda 13B Wankel 1300ccm twin rotary, sanie Racing Beat, Porsche racing 46mm Weber IDA karburátor, upravená olejová pumpa, Racing Beat alternátor, RX-8 sviečky, vysoko kompresné rotory RX-7 série 5, Haynes zákazkové tesnenia, zákazkové zvody a výfuk, MSD Blaster zapaľovacie cievky, výkon 250hp (186kW)
Pohon: 4-stupňová prevodovka VW Type 2 Transporter, upravený diferenciál 091, upravená –lamelová spojka Kennedy, odľahčený zotrvačník RX-7, zákazkové hriadele Dave Folts Transmission
Podvozok: Rayvern hydraulický podvozok, zúžený predný nosník, nastaviteľné zadné pružinové dosky, dvojdielne zákazkové disky 16x6“, 165/40R16 Nankang (vpredu), 175/50R16 Yokohama (vzadu)
Interiér: Vabric Jersey sedadlá, ručne vyrábaný volant Coltech Classics, zákazková palubná doska, ukazovatele Audi 80, zákazková radiaca páka a páka ručnej brzdy
text: P.Kovács, foto: Peter Kelly – speedhunters.com