Fešák na šprinty: BMW Z3 turbo

18. apríl 2018Publikoval P. Kovács

V minulej sezóne sa do slovenských šprintérskych závodov naplno zapojil jeden zriedkavý a krásny kus auta. A nielenže zapojil, ale hneď obsadil v seriáli Power fest v koncoročnom vyhodnotení zlato v triede Profi4. Pojem "Prokop Drag Race" sa tým rýchlo zžil s domácou scénou a my sme si na tento funkčne upravený unikát posvietili na 1.tohotoročnom kole slovenského šampionátu u južných susedov na letisku Kiskunlacháza.

Martin rekreačne začal so šprintmi už v niekedy okolo roku 2010 a vedel, že je to šport, ktorý ho bude baviť a ktorému sa chce venovať aj na vyššej než len rekreačnej úrovni. Z3-ku v kupé prevedení si kúpil v roku 2009 v továrenskom prevedení s agregátom 2,8i 142kW, vo farbe Boston green. Od tej doby však nejaká tá voda pretiekla Dunajom a na aute pozná každú skrutku, veď všetky úpravy si robil sám, nakoľko vlastní menší autoservis, nehovoriac o dlhoročnej láske k značke BMW.


Proces premeny odštartoval tým, že pôvodný agregát M52B28 sa asi po roku zdal byť už Martinovi slabý a tak začala kompletná prestavba na Z3M s novou strojovňou S50B32 o výkone 321 konských síl a k nej patriacou prevodovkou, komplet výfukom, elektrikou a diferenciálom. Aby to celé nebolo dosť, do búdy sa v roku 2016 implantoval tretí motor s cieľom kompletnej prestavby na turbo mašinu, schopnú zdolať rovinku s pevným štartom v čo najkratšom čase.

V aktuálnom stave je toto malé žihadlo upravené naozaj dôkladne a okrem preplňovaného šesťvalca sa zmeny udiali aj v pohonnom ústrojenstve a na podvozku. Popri mechanických vylepšeniach sú karbónové detaily karosérie, pekné kolesá a športové doplnky interiéru len čerešničkou na torte. Jediným dôležitým meradlom úspechu v prípade drag káry je výsledný čas nameraný profesionálnym zariadením. V prípade tohto žihadla zo Záhoria sa bavíme o hodnote 12,1 sekundy na 402 metrovej trati, no ciele siahajú výrazne pod túto hranicu, čo vidiac technickú špecifikáciu tejto Z3-ky je reálne už v blízkom čase...

BMW Z3 Coupe, rok výroby 2001
Motor: swap benzínový radový 6-valec M50B25 2,5l non Vanos z BMW E34, blok prevŕtaný na 85mm, kľuka z M50B28, piesty z M43 na zníženie kompresného pomeru, komplet GO hlavy valcov, ostré vačky, turbo Holset HX35, vstreky z Ford Mustang, externý wastegate Tial, 3” výfuk na mieru, veľký intercooler, externá lambda sonda, regulátor tlaku paliva, blow off ventil, prídavný chladič oleja, riadiaca jednotka Ecu master + launch control, výkon 450HP pri tlaku 1 Bar
Pohon: na zadné kolesá, 5-stupňový manuál E36 2,8i, keramická spojka, odľahčený jednohmotný zotrvačník, zmenený prevod v diferenciáli
Podvozok: výškovo nastaviteľný športový podvozok Bilstein, predné veľké brzdy z M-ka, vŕtané kotúče, zadná náprava upravená na parametre Z3M, kolesá Japan racing JR11 - vpredu 8,5” 225/40 R18, vzadu 10,5” 265/35 R18 Zestino racing, na drag M/T 26x10,5 R15
Karoséria: celolak Alpine white, M-kový predný nárazník, karbónové zadné krídlo a madlo zadných dverí
Interiér: športové sedačky, športový volant Sparco, 4-bodové pásy, zadná rozpera tlmičov, prídavné budíky na tlak oleja, teplotu oleja, tlak turba, budík na bohatosť zmesi, závodná ľahká batéria

text & foto: Kovács