Profituning

Ford Escort Mk3: Dobový športovec

14. december 2020Publikoval M. Lábaj

Druhá generácia bola tou poslednou, ktorá mala pohon zadných kolies. Ďalšie tri, sa spoliehali už iba na pohon predných kolies, prípadne všetkých štyroch v športových verziách. Reč je o Forde a jeho modeli Escort. Prechod zo zadnej nápravy na prednú avšak zákazníkov vôbec neodradil. V tom čase, v roku 1980, to bol krok vpred. Ford ponúkal široký výber karosérií, od 3 dverového liftbacku, cez 5 dverové kombi až ku kabrioletu. Pod kapotou boli montované benzínové štvorvalcové motory od objemu 1,1-litra a vrcholili 1,6-litrovým preplňovaným agregátom s výkonom 132 konských síl.

Najrozšírenejšie sú práve troj a päť dverové liftbacky. Oddeliť jeden, aby vyčnieval z dlhého radu Escortov predsa len chce nejaké tie správne exteriérové úpravy. Decentným štýlom úprav sa vybral aj Michael, majiteľ sivého zníženého Escortu tretej generácie. Karosériu rozšíril dobovým bodykitom, inšpirovaným verziou RS, ktorý zahrňuje predný podnárazník, lemy okolo blatníkov a prahové nástavce. Sivá metalíza s čiernymi doplnkami vytvára malý dojem prekvapenia. Prvý pohľad zaujme práve málo vídané rozšírenie, ten druhý, kolesá. Disky, ktoré sa hodia na akékoľvek hranaté auto z 80-tych rokov môžu byť jedine BBS RS s leštenými límcami. Ako tak pozerám, Michaelov Escort svojim vzhľadom dosť pripomína predošlú, druhú,  generáciu.

Interiér je ladený športovo - oholený od tapacírov a kobercov a všetkého odhlučnenia. Ani nie je prekvapením bezpečnostný ochranný rám a športové sedačky Sparco. Pôvodná palubná doska sa ukázala ako dostatočne prehľadná, hranaté tvary a veľký analógový prístrojový panel do takéhoto auta proste patria. Smerom k vodičovi vystrčený volant OMP hovorí len jedno. Poriadne ma chyť a nepusti! V zadnej časti kabíny v objatí plechov a železných trubiek sa ukrýva baterka.

Za prednou maskou je v čistom motorovom priestore uložený 16-ventilový motor s pôvodom od Lotusu. Na zadnej časti mu spoločnosť robia dva horizontálne karburátory Weber. Pohľad spredu zase okrášľujú ladené výfukové zvody. Medzi tlmičmi v takomto prípade tiež nemôže chýbať rozpera. Michael sa vyhral až do posledného detailu, svedčí o tom leštený kryt ventilov. To je krása, žiadne zbytočné plastové kryty a vôbec žiadne káble nazvyš. Escortu motor dáva správny šmrnc, možno by sme boli aj prekvapení z jeho dynamiky. Ako celok tvorený mnohými detailmi si Ford zaslúži štipku extra pozornosti. Predsa len zo skutočne obyčajného auta vytvoriť niečo podobné, ani nie komplikované, si žiada stráviť desiatky hodín v garáži.

text: M.Lábaj, foto: Mike Crawat - stanceworks.com