Profituning

Ford Sierra 2.9 LX: Víťazný postoj

03. apríl 2020Publikoval M. Lábaj

Píše sa jeseň roku 1982, v Anglicku sa práve koná Medzinárodná výstava automobilov. A práve tu európska časť Fordu prvýkrát predstavila motoristickému svetu svoj nový model. Na osemdesiate roky má až veľmi oblé tvary, konzervatívci dokonca hodnotia dizajn auta ako futuristický. A pri tom to bola len obyčajná Sierra, ktorá mala nahradiť model Cortina.

Koncepcia pohonu zostala rovnaká, vpredu je pozdĺžne uložený motor a poháňa zadné kolesá. Ford ponúka na výber štyri motorizácie, tri benzínové v objemoch 1.3, 1.6 a 2.0l. Diesel bol bez turbodúchadla a mal objem 2,3l. K dispozícií bola 4- a 5-stupňová manuálna prevodovka, ale i 3-stupňový automat. V roku 1987 prišla modernizácia Sierry. Zmenila sa predná maska, Sierra dostala skupinové predné svetlá, teda smerovka sa presunula z nárazníka do blatníka vedľa hlavného svetla. Rovnako pribudli nové motory, karburátorová 1,8 a 2,0 so vstrekovaním. Hladký diesel nahradil turbodiesel 1,8. K 3- a 5-dverovým karosériám sa pridal 4-dverový sedan, ktorý vidíte na fotkách. Aj keď tento konkrétny je už po facelifte v roku 1990. Na ostatok už len dodám, že Sierra sa nakoniec ujala ako na európskom tak na britskom trhu. Populárna sa stala najmä v 90-tych rokoch aj vďaka spoločnosti Cosworth a jeho preplňovanému 16-ventilovému dvojlitru s výkonom 225 koní. Ford Sierra bol obľúbený až do roku 2000. Lepšia jazdenka sa v tom čase proste nedala kúpiť.

Sivá, nízka Sierra patrí Dennisovi z Holandska. Keď auto kúpil, Ford mal na sebe ošúchanú a slnkom vyťahanú bielu farbu. Dennis tak okamžite vedel, aká dlhá cesta ho s novým autom čaká. Avšak šťastie mal na motorizáciu, v sedane je osadená V6 s objemom 2,9-litra zo športovej verzie XR4i. Práce na Sierre za začali ihneď po kúpe. Ako prvé, bol podvozok postavený na vzduch. V blatníkoch sú vzduchové vaky od Air Lift Performance vyrobené na zákazku. O správny tlak v nich sa stará manažment 3H.

Na pôvodných kolesách to však akosi nemalo iskru, tie sa totiž úplne ponorili do blatníkov. Dennis sa rozhodol pre štýlové BBS RS. Predtým než sa na auto obuli, boli trochu upravené, aby tiež sa neutápali v blatníkoch. Obyčajná Sierra tak dostala šmrnc športového Cosworthu, ktorý sériovo obúval podobné „pavučiny“. Už to bolo lepšie, no stále to bol starý sedan. Majiteľovi napadlo na jeho LX-ko osadiť bodykit z verzie RS. Vymenil sa predný nárazník a osadili sa prahy i zadný spojler. Nech je predsa aj zvonku vidno, že pod kapotou je (takmer) trojlitrová V6 so 150 koňmi. Je to vlastne najväčší motor aký sa vtedy montoval do Sierry pre európsky trh. Športového ducha poznať aj z interiéru, kde sú uložené Recaro sedačky s farebným flanelovým vzorom.

Keď bol majiteľ konečne spokojný s výzorom svojho sedanu, nadišiel posledný krok. A tým bolo auto prelakovať. Totiž len pred dvomi mesiacmi bola Sierra rozobratá a po jednotlivých dieloch nalakovaná do nádhernej sivej metalízy. Finálnou úpravou bol červený dotyk tenkej linky na nárazníkoch, blatníkoch a dverách. Kúsok červenej sa vylialo i na stredové krytky BBS kolies. Podobne ako všetky podarené vozidlá z osemdesiatych rokov minulého storočia, aj tieto Fordy postupne vymizli z našich ciest. Radosť nám však robíte vy, čitatelia, ktorí sa o takéto auto staráte. Vyčarujete nám úsmev na tvári každý raz, keď vás s autom stretneme na ceste.

text: M.Lábaj, foto: Romar Hiensch - stanceworks.com