Profituning 2021

"Goofback": MK3 boxer RWD

15. apríl 2021Publikoval P. Kovács

Témou tohto článku je Golfík - určený nie na extrémnu jazdu, ale na ohúrenie publika niečím fakt málo vídaným. Emiel už dlhšie uvažoval nad implantáciou klasického, plochého štvorvalca do modernej krabice, a to na miesto, kde vzduchom chladené motory vždy aj boli umiestňované - čiže dozadu. Problém znamenali však zákony, ktoré veru v Holandsku nedovoľujú podobné zásahy, dostať na papiere niečo také sa javilo teda ako nemožné. Našťastie je legislatíva na britských - pre Holanďanov navyše blízkych ostrovoch liberálnejšia a tak sa mohlo stať, že na niečo podobné mohol Emiel natrafiť, importovať to, prepísať na tamojšie papiere a legálne používať aj v bežnej premávke.

Z tohto vyplýva fakt, že základné zásahy na aute vykonal jeho pôvodný majiteľ a ten nový - aktuálny, dielo s osadením iného agregátu iba dokončil a posunul na hodne vysoký level. V nadpise ste si určite všimli pojem v úvodzovkách, ktorý vznikol v kreatívnej hlave po spojení slov Golf a "fastback" - ako pomenovanie karosárskych línií so splývajúcou zadnou časťou. Tento názov sa okrem notoricky známych Mustangov používal v minulosti aj v spojitosti s nemeckými športiakmi s motorom uloženým za zadnou nápravou, preto je to na tento "hybrid" viac než výstižný prívlastok.

Základom prvého štádia zmien ešte na anglickej zemi bolo vyriešenie úplnej zmeny hnacieho ústrojenstva. Slovo repas v prípade spodnej časti tohto vozidla ani nie je správne, k slovu sa totiž dostala prevažne karbobrúska a predná i zadná náprava šla do koša. Najjednoduchším riešením v podobných prípadoch je zapožičanie náprav z auta s konfiguráciou aká sa chcela docieliť aj tu. Priestor pod prednou kapotou bolo treba úplne zmeniť pre potreby osadenia palivovej nádrže a "akože" batožinového priestoru s miestom aj pre rezervu. Kufor zas mal pohltiť strojovňu s protibežnými piestami, čo si vyžiadalo samozrejme aj optické a mechanické zmeny, aby napríklad pasažierom na zadnej lavici nebolo príliš teplo :).

Zákazkovo sa museli vyrobiť aj úplne nové zadné blatníky a podblatníky, aby sa nové disky mohli pekne hlboko ponoriť pod plechy. Skoro všetky ostatné úpravy boli už vykonané v dielni Emiela, nehovoriac o tom, že Golf pri dovoze na kontinent bol v značne opotrebovanom štádiu, preto bola nutná i kompletná renovácia. Namontoval sa nový motor, vymenila celá elektroinštalácia, upravil podvozok a nezabudlo sa ani na optickú stránku projektu. Vsadilo sa na známu a efektívnu zápožičku prednej časti a zadného nárazníka z Volkswagenu Vento, zakúpili fajnové 18-palcové disky Rotiform, na mieru vyrobili zadné vyklápateľné okná a veľký otvor sa vyrezal aj na streche.

VW Golf MK3
Motor:
Zážihový, vzduchom chladený 4-valec typu boxer umiestnený vzadu, objem 1641ccm, 2x otvorený Weber karburátor, zapaľovanie MSD, odvetrávanie kľukovej skrine CB performance, palivové vedenie Goodridge, upravená elektrická palivová pumpa Pierburg, zákazkový kovový kryt motora napasovaný k zadnej kapote, lakovanie vo farbe vozidla, celonerezový otvorený výfuk CSP
Pohon:
Náhon na zadné kolesá cez 4-stupňový manuál
Podvozok:
Predná a zadná náprava VW Type 3, nastaviteľné športové tlmiče, skrátené pružiny, kotúčové brzdy na oboch nápravách, kované hliníkové disky Rotiform DIA monoblock - vpredu 8x18", vzadu 10x18",
Karoséria: Kompletná prestavba na konfiguráciu s motorom vzadu a náhonom na zadné kolesá, spodná časť z Volkswagen Type 3 Fastback, palivová nádrž a rezervné koleso umiestnené vpredu v bývalom priestore agregátu, zákazkové zadné blatníky a podbehy kolies, komplet predok auta a zadný nárazník VW Vento US verzia, zadné okná s vyklápacím rámom vlastnej výroby, roletkové strešné okno Polo 6N
Interiér: Kožené čalúnenie sedačiek a dverových panelov, volant VW Lupo 3L, zákazková predĺžená radiaca páka, nové tapacíre podlahy

text: P.Kovács, foto: Ronald Veth