Profituning 2021_2

„Henky“: Okrídlený šíp spod Tatier

22. júl 2022Publikoval P. Kovács

Mnohí z vás ste ju už videli naživo, niektorí len na fotkách alebo vo videách, niektorí možno iba počuli o tejto eMBéčke – ževraj najrýchlejšej na Slovensku. OK, možno si viacerí poviete, že tých „naj“ už bolo veľa, prípadne vám napadne biela šprintérska tisícka z Košíc, o ktorej je aj za hranicami známe, že jazdí ako superšporty. Zúžme si však trošku teda pojem „MB-čka“ na auto spôsobilé do premávky a s motorom z Mladej Boleslavy. 1000MB Tibora Eötvösa s motorom 2.5VTEC teda z hry vypadáva, ako aj nejaké tie odľahčené kopcové špeciály. Ostáva Škoda 120 z Valaskej pri Brezne s prezývkou „Henky“.

Návštevníci šprintérskych závodov dozaista vedia koľká bije, ak nie, možno si spomenú na sympatického pána v klobúku, ktorý s úsmevom na tvári sadne do svojho socialistického retro autíčka a doslova výskokom zo štartovej čiary deklasuje často aj nové, omnoho výkonnejšie športiaky. Inak pomenovanie „Henky“ pochádza ževraj z jednej rozprávky - auto ho dostalo podľa farby, bolo to totiž hovienko...:D Inak je to „obyčajná“ 120L, kúpená aktuálnym majiteľom v roku 2008 a v tom istom roku ihneď aj upravená na objem 1300ccm s osadením 5-stupňovej prevodovky, aby sezónou 2009 odštartovala úspešná šprintérska kariéra.

Pred tým než prejdeme na aktuálny setup, povedzme si niečo o tom vždy pozitívne naladenom, usmievavom pánovi z Power festov. Igor Štavina – povolaním elektrikár od mlada pretekal na motorkách za Mostáreň Brezno spolu Emilom Čunderlíkom. Neskôr jazdil rally ako spolujazdec za mesto Brezno, aby napokon skončil pri drag race, čo mu dúfame ešte dlho vydrží... Jeho snom bolo mať dom s veľkou garážou, čo sa mu pred 22 rokmi splnilo a teraz všetok voľný čas trávi veru v garáži, kde už dokonca priúča aj vnúčika. Všetko si robí sám za pomoci kamoša a pretekárskeho kolegu Petra Valenta a veľmi rád pri stavbách a naladení podobných agregátov pomôže aj iným – tak kedysi spoznal aj spomínaného Tibora Eötvösa.

A teraz k odpovedi na otázku, ako môže kurnik tak jazdiť stará Škodovka..? Lebo 13,7 sekundy na 1/4míli v prípade 33-ročného streetového veterána už nie je piškóta! No v prvom rade vzadu motor /zadný pohon – t.j. dobrý grip, v druhom rade vedomosti mechanického „tuningu“. Základom skladačky za zadnými sedadlami je blok 1,4 16V z Fabie, swapnutý na prelome rokov 2019-20 a dva Webre kŕmiace štyri spaľovacie komory dostatočným množstvom zmesi.  Samozrejmosťou sú ostré vačky, zákazkové vnútornosti a nerezové sanie a zvody s výfukom. Výsledkom je 161 koní pri rámuse, ktorý verte mi, chcete počuť :P.

Sériový nemohol ostať ani pohon – o spoľahlivý prenos sily sa stará 5-rýchlostná prevodovka Hewland, závodná spojka Sachs a samosvorný diferenciál. Lepší kontakt s vozovkou zabezpečujú tlmiče Koni so športovými pružinami, zosilnené nápravy a semisliky natiahnuté na disky Capri. Ďalšími plánovanými úpravami sú ešte väčšie Webre 45DCOE a nové sacie potrubie, v čom samozrejme držíme palce a budeme sa tešiť na zvukový aj vizuálny zážitok :). Lebo proste bez Henkyho by to už nebolo ono...

Škoda 120L, rok výroby 1989
Motor: Základ Škoda Fabia 1,4 16V 55kW/75k, vačky Dbilas 288-288, vysokokompresné piesty, zákazkové ľahké ojnice z Maďarska, 2x Weber karburátor 40DCOE, nerezové výfukové zvody a sacie potrubie, výkon po úprave 118kW/161k, krútiaci moment 158Nm
Pohon: Náhon na zadné kolesá, prevodovka 5Q Hewland s priamym ozubením a samosvorom, ľahký zotrvačník 4.7kg, spojka Sachs s kovokeramickou lamelou, polosi z 1,9TDI
Podvozok: Nastaviteľné tlmiče Koni, športové pružiny, zosilnené, vyvarené nápravy, hliníkové disky Capri, pneumatiky séria 185/60R13 alebo semisliky MAX sport 185/55R14
Dosiahnuté časy:
0-400m: 13.794@152km/h
0-200m: 8.830@126km/h

text: P.Kovács, foto: Ján Straka - Magpie