Profituning 2021

Hennessey Venom F5 Revolution

10. január 2023Publikoval M. Lábaj

Staré príslovie hovorí: Náš zákazník, náš pán. Toto príslovie dobre poznajú aj v Texase, v spoločnosti Hennessey. Keď sa jej zakladateľa Johna Hennesseyho zákazníci pýtali, či by nevyrobil upravený Venom F5 viac orientovaný na okruh, nezaváhal ani chvíľu. Pozdravte novinku Venom F5 Revolution.

Aj keď sa vo firme skôr zaoberali najvyššou rýchlosťou, ich cieľom bolo na Venome pokoriť hranicu 300 míl za hodinu (482,80 km/h). Na Floride sa im minulý rok podarilo dosiahnuť „len“ 437,10 km/h. Hon na 300 mph tak na chvíľu opúšťajú. Nový Venom F5 Revolution dostal viac aerodynamických prvkov, čo znamená väčší prítlak na trati no zároveň obmedzenú maximálnu rýchlosť na 400 km/h.

Zakladateľ prirovnáva upravený model ku Porsche 911 GT3 RS: „Nie je to čistokrvné pretekárske auto – stále je to cestné auto, ale s podstatným zameraním na trať.“ Venom je poháňaný motorom s prezývkou „Fury“, ktorou je 6,6-litrová V8 preplňovaná dvomi turbami. Jej výkon je 1817 koní (1355 kW) a 1617 Nm, teda zhodný výkon s klasickým Venomom F5. V Hennessey však tvrdia, že motor je trochu ostrejšie naladený. Prevodovka je takisto zhodná. Venom využíva 7-stupňovú poloaickú skriňu s jednou spojkou.

Keďže na okruhu sa počíta aj každé kilo, Revolution je odľahčený. O koľko presne nepovedali, je to však najľahšia verzia modelu. Základný model má suchú hmotnosť 1360 kilogramov. Na trati ale okrem výkonu a hmotnosti sa počíta aj prítlak. Vďaka veľkému a nastaviteľnému zadnému krídlu, upravenému prednému spojleru a zopár ďalších prvkov na predných blatníkoch Venom F5 Revolution je pri rýchlosti 300 km/h pritláčaný k zemi silou 363 kilogramov. Ak dosiahne maximálnu rýchlosť 400 km/h prítlak je až na úrovni 635 kg.

Okruhový Venom odlíšite aj na pohľad. Na streche sa nachádza nasávací otvor vzduchu ku V8 ale tiež nové kované disky a pneumatiky s väčšou kontaktnou plochou. Podvozok osadili nastaviteľnými tlmičmi, ktoré si vie pilot doladiť v pár krokoch. O doladenie posledného detailu sa staral John ‘Heinrocket’ Heinricy, hlavný inžinier Hennessey s viac ako 38 ročnými skúsenosťami vývoja závodných áut. Časť testovania sa tohto roku odohrá aj na Nürburgringu a teda môžeme tipovať aký čas dosiahne F5 Revolution. Na okruhoch si však môže pilot sám merať časy vďaka digitálnemu systému telemetrie. Táto hračka vyjde v prepočte na 2 525 000 EUR. Avšak pozor, Hennessey vyrobí len 24 kusov a väčšina je už aktuálne vypredaná. Počúvnuť staré príslovie sa oplatilo.

text: M.Lábaj, foto: Hennessey