Profituning 2023

Hyper-Corvette prepisuje pravidlá

19. jún 2025Publikoval P. Kovács

Bol to rok 2019, kedy Chevy naposledy vyrobil Corvette s motorom vpredu. Generácia C8 s motorom v strede zmenila všetko, napriek tomu, že srdce v podobe small bloku V8 bol dobre známy. Ďalší významný odklon od tradícií priniesol rok 2024, keď zazrel svetlo sveta model E-Ray ako prvý hybridný a tiež prvý Vette s pohonom všetkých kolies. Z06 s 5,5-litrovým motorom V8 s plochým kľukovým hriadeľom a dvojitým turbom v ZR1-ke šokoval svet 1064 konskými silami. A teraz tu máme Chevrolet Corvette ZR1X 2026, ako najextrémnejšie sériové auto, aké kedy táto automobilka vyrobila.

ZR1X kombinuje motor LT7 V8 z modelu ZR1 s vylepšenou verziou elektromotora z Corvette E-Ray. Výsledkom je hybridný pohon všetkých kolies s absurdným výkonom 1250 koní. Prevažná časť tohto výkonu (1064 koní) pochádza z dvojito preplňovaného motora V8, ktorý je prenášaný na zadnú nápravu prostredníctvom osemstupňovej dvojspojkovej aickej prevodovky. Zatiaľ čo celková kapacita batérie 1,9 kWh je rovnaká ako v E-Ray, využiteľná energia sa zvýšila o 29 percent, čo umožnilo spoločnosti Chevy zvýšiť maximálne prevádzkové napätie a tým aj výkon. V kombinácii s dodatočnými 1000 otáčkami za minútu oproti E-Ray (17 000 oproti 16 000) dosahuje predný pohonný motor ZR1X výkon 186 koní a krútiaci moment 196Nm. Výkon z elektromotora tiež vydrží dlhšie a predná náprava sa teraz odpojí pri rýchlosti 260 km/h.

Chevy tvrdí, že jeho nové hyperauto s pohonom všetkých kolies zrýchli z nuly na 100 km/h za menej ako 2,0 sek. a štvrť míľu zvládne z pokoja za menej ako 9,0 sekúnd pri cieľovej rýchlosti cez 240 km/h. Tieto čísla sa pri tom údajne dajú dosiahnuť aj na neupravenom povrchu bez penetrácie. Aj keď sú tieto čísla pôsobivé, ZR1X je viac než len na drag race. Inžinieri prevzali systém ovládania podvozku eAWD z modelu E-Ray a kompletne ho prepracovali pre ZR1X. Chevy tvrdí, že ZR1X dokáže súčasne dosiahnuť preťaženie 1,0 g v priečnom aj pozdĺžnom smere. Tlačidlo Charge+ sa pre ľahší prístup presunulo zo stredovej konzoly na volant. K dispozícii je tiež nová funkcia push-to-pass, ktorá umožňuje odomknúť plnú silu 1250 koní pohonnej jednotky. Na jej aktiváciu musíte byť v jednom z režimov Performance Traction Management, nazbierať dostatok odvahy na stlačenie plynového pedálu až na podlahu a pripraviť sa na peklo.

Konštruktéri navrhli úplne novú brzdovú súpravu obsahujúcu 10-piestové predné a šesťpiestové zadné strmene Alcon, ktoré sú spojené s 16,5-palcovými prednými a zadnými kotúčmi, čo sú najväčšie kotúče, aké boli kedy v Corvette ponúkané. Samotné kotúče sú z uhlíkovej keramiky a sú schopné spomaliť s rýchlosťou 1,9 g z rýchlosti 290 km/h na 200 km/h. Brzdy J59 sú štandardnou výbavou modelu ZR1X a od modelového roku 2026 budú k dispozícii aj pre bežný model ZR1. Konečnú cenu ešte výrobca neoznámil, ale ZR1X bude určite najdrahšou Corvette vôbec. Podľa istých zdrojov to bude viac ako 250 000 dolárov, čo je v porovnaní s inými hyperautami schopnými 402m šprint zvládnuť pod 9 sekúnd zlomok ceny. Výroba rakety ZR1X má odštartovať koncom tohto roka, kedy sa má zahájiť aj samotný ich predaj.

text: P.Kovács, foto: Chevrolet