Hyundai ‘HCD-14 Genesis’

26. január 2013Publikoval P. Kovács

Spoločnosť Hyundai Motor na autosalóne v Detroite naznačila orientáciu dizajnu svojich budúcich modelov premium, pripravovaných pre globálny luxusný segment. V roku 2012 špičkové modely výrobného programu Hyundai ako Genesis a Equus zaznamenali nárast  predaja na exportných trhoch o 24 percent oproti predchádzajúcemu roku.

 

Štúdia HCD-14 Genesis prezentuje výrazové prostriedky dizajnu plynúcich tvarov tekutého kovu. Kvalitu remeselného vypracovania dokumentujú povrchy pripomínajúce polodrahokam. Výraznú prednú časť karosérie tvorí maska lemovaná rámikom z brúseného kovu. Na zadných rohoch kapoty motora sú extraktory odvádzajúce teplý vzduch z motorového priestoru, dizajnom plynulo nadväzujúce na vonkajšie spätné zrkadlá. Pri pohľade zboku má  karoséria siluetu klasickej limuzíny s pohonom zadných kolies s veľkým rázvorom, krátkymi prevismi, ostro rezanou kabínou posádky a krátkym vekom batožinového priestoru. Disky kolies veľkého priemeru sú vyrobené z  ľahkej zliatiny a doplnené dizajnovými  prvkami z karbónu na lúčoch.

 

Štvordverová karoséria kvôli zvýšeniu komfortu pri nastupovaní na zadné sedadlá nemá stredný stĺpik. Zadné dvere,  zavesené na robustných závesoch z brúseného hliníka, sa otvárajú proti smeru jazdy. Aj keď interiér štúdie už na prvý pohľad upúta svojim výrazným dizajnom, najväčšie inovácie predstavuje nová koncepcia ovládania. Špecialisti na ergonómiu  eliminovali tradičnú stredovú konzolu vytvorením intuitívneho ovládacieho rozhrania, vďaka ktorému vodič nemusí odpútavať pohľad od premávky pred sebou. Namiesto tlačidiel a gombíkov sa využíva monitorovanie pohybu očí vodiča a ovládanie gestami ruky v priestore. Keď vodič pohľadom zvolí určitú základnú funkciu menu, môže pomocou kombinovaného ovládača na stredovej konzole alebo gestami v priestore ovládať jednotlivé funkcie navigácie, audiosystému, infotainmentu, klimatizácie a dokonca aj funkcie pripojeného smartfónu. Pri tom  využíva projekčný  head-up displej (HUD) na čelnom skle, ktorý je v bezprostrednom zornom poli, takže iba minimálne odpútava pozornosť.

Inovatívny spôsob ovládania sekundárnych funkcií štúdie Hyundai HCD-14 redukuje typické rozptýlenie vodiča a umožňuje mu intenzívnejšie vychutnávať mimoriadnu dynamiku vozidla. Jej základ vytvára veľmi pevný skelet karosérie, vyrobený z ocele ultra vysokej pevnosti, v kombinácii s klasickým usporiadaním pohonného ústrojenstva s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Obidve nápravy využívajú sofistikované päťprvkové závesy, ktoré sa vyznačujú iba minimálnou zmenou základných parametrov geometrie pri prepružení, čím zvyšujú stabilitu vozidla v zákrute. K agilným jazdným vlastnostiam prispievajú aj nízkoprofilové pneumatiky veľkého formátu. Elektronický stabilizačný systém so sofistikovanou reguláciou momentu zatáčania vozidla okolo umožňuje vodičovi prepínať rozličné charakteristiky regulácie podľa jazdných podmienok a individuálnych preferencií.

 

Štúdiu Hyundai HCD-14 Genesis poháňa viackrát ocenený benzínový motor V8 z konštrukčného radu Tau. Osemvalec s objemom 5,0 litra je vybavený priamym vstrekovaním paliva GDI a kontinuálnym variabilným časovaním nasávacích i výfukových ventilov  D-CVVT. Výfuková sústava s nízkym prietokovým odporom a príjemným hlbokým zvukom má keramickú povrchovú úpravu, zvlášť široké koncovky obsahujú integrované chladiace rebrá. Krútiaci moment motora sa prenáša na zadné kolesá prostredníctvom  8-stupňovej aickej prevodovky vlastnej konštrukcie, umožňujúcej aj manuálne radenie ovládačmi na volante.