Profituning 2021

Kedysi Škoda 120 GLS...

31. august 2022Publikoval M. Lábaj

O Škodovke 120 vám asi veľa nemusím rozprávať. Každý ju poznáme spredu dozadu i odzadu dopredu. A niekedy sa 120-tka objaví na nečakaných miestach, napríklad i na severe vo Fínsku. Jej majiteľom je Lasse, ktorý ju zdedil po svojom starom otcovi. Vtedy keď mal 18 rokov a práve získal vodičský preukaz. Teraz už má po štyridsiatke, takže Škoda je s ním už veľmi dlho. Lasse pracuje ako mechanik, autá plnia jeho pracovný čas. Vo svojom voľnom čase však pracuje na svojej 120 GLS. Za 25 rokov ju niekoľkokrát upravil a prerobil.

Tak sa jedného dňa rozhodol splniť sen a začal auto stavať podľa špecifikácie prototypu Škody 130 LR/B Evolution určeného pre skupinu S. Tá sa však nikdy nekonala a teda tento prototyp nikdy neštartoval na rýchlostnej skúške. Jeho predchodca 130 LR v skupine B ale áno. Z atmosférického štvorvalca s objemom 1290 ccm v Mladej Boleslavy vydolovali 135 koní. Vo svojej triede do 1,3-litra bola úspešná, dokázala poraziť aj západných konkurentov.

Lasseho Škodovku pôvodne poháňal agregát s objemom 1,2-litra s výkonom 54 konských síl. To je dnes však už dávna história. Motor nahradil novší a najmä upravený 1,3-litrový štvorvalec zo Škody Favorit. Úpravy zahŕňajú portovanú a leštenú hlavu, na mieru vyrobené sacie potrubie a čo je najdôležitejšie, turbodúchadlo Garrett T25 s upravenými výfukovými zvodmi. Stlačený vzduch chladí medzichladič, vstreky pochádzajú z Audi TT a celonerezový závodný výfuk s charakteristickým zvukovým prejavom.

S týmto setup-om odbrzdili na motorovej brzde 129 koní a 205 Nm. Lasse ale hovorí, že Škoda má ešte malý problém so vstrekovaním, ktorý sa stále snaží vyriešiť. Čísla môžu byť ešte vyššie, no s váhou len 900 kilogramov je to už teraz veľmi živé auto. Okolo hnacej sústavy a podvozku je množstvo ďalších vylepšení. Prevodovka, hnací hriadeľ a zadné odpruženie sú zo Škody 130. Český rally obchod SpeedPro dodal Lassemu nové tlmiče a tuhšie pružiny. Zákazkovú hliníkovú palivovú nádrž vyrobila takisto česká spoločnosť – Tým Motorsport – a je umiestnená vpredu pod kapotou, pre lepšie rozloženie hmotnosti.

Zvonku má 120 GLS nový účelný vzhľad a to vďaka replike karosérie 130 LR/B Evolution. Tá pridáva širšie blatníky vpredu a vzadu, veľký predný spojler, malé športové zrkadlá a veľký jednodielny kufor s krídlom s integrovaným chladičom motorového oleja. Upravený kabát je nalakovaný v bielom odtieni Audi Ibis White a doplnený decentným retro polepom s vinylovou grafikou. V blatníkoch stoja 16“ disky Keskin KT v typickej zelenej farbe Škoda Minz Green. Zelený odtieň pokračuje i v interiéri na podlahe aj na ochrannej klietke. Lasse do kabíny namontoval športové sedadlá Sparco Sprint s bezpečnostnými pásmi, malý OMP volant, obmenil budíky za nové kusy a prihodil výplne dverí z uhlíkových vlákien. Ako je to pri každom projekte, ani Lasseho Škoda 120 GLS nie je dokončená. Keď vyrieši problém so vstrekovaním je ešte v pláne pár ľahkých úprav.

text: M.Lábaj, foto: Vladimir Ljadov - speedhunters.com