Profituning 2021_2

Koenigsegg CC850: Oslava päťdesiatky

05. september 2022Publikoval M. Lábaj

Celosvetový záchvat okolo elektromobilov nahnal každého milovníka spaľovacích motorov do kúta. Avšak nie je čas to ešte vzdávať. Kým bude ropa, bude olej a budú vyrábať plasty nemáme sa báť, že by sme prišli o palivo do našich áut. Záujem o spaľovacie motory a najmä tie vysokovýkonné enormne vzrástol. Dokonca tak, že niektorí výrobcovia sa rozhodli zväčšiť limitované série.

Reč je o švédskej automobilke Koenigsegg, ktorá produkuje superšportové automobily s výkonom až cez tisíc konských síl. Model CC850 bol limitovaný na 50 kusov, čo symbolizovalo jubilejnú oslavu 50 rokov zakladateľa Christiana von Koenigsegga. Švédi sa však rozhodli natiahnuť počet vyrobených kusov CC850-tky na 70. Dvadsať áut zároveň symbolizuje 20 rokov na trhu značky Koenigsegg, v roku 2002 totiž na trh prišiel model CC8.

Pred samotným rozhodnutím o zvýšení počtu kusov, spoločnosť konzultovala krok s dlhodobými klientmi, aby zistili, ako vnímajú výrobu ďalších CC850. Z vyjadrenia zakladateľa vyplýva, že odozva na CC850 je ohromujúca a síce produkcia ďalších 20-tich kusov je ešte len v pláne, musia zvážiť vplyv dlhoročných zákazníkov no zároveň možnosť privítať aj zopár nových klientov.

CC850 oslavuje úspech prvého modelu CC8. Aj keď dizajnová podobnosť je veľmi blízka, zvnútra je to úplne iné auto. Nový Koenigsegg poháňa twin-turbom preplňovaný osemvalec s objemom 5,0-litrov. Je to motor, ktorý tiež môžeme stretnúť v modeli Jesko, akurát v trochu silnejšom naladení. Ak je v nádrži CC850 benzín, výkon činí 1185 koní (872 kW). Palivo E85 však zabezpečuje maximálny výkon až 1385 konských síl (1019 kW). Prevodovka rovnako pochádza z Jeska. Je to ale poriadny hybrid. Vodič si vie zvoliť medzi manuálnym radením so 6-stupňovou H kulisou alebo plne aickým s 9-timi prevodmi. Takže sa nemáme ešte čoho báť. Manuálna prevodovka a dokonca ani obávaný spaľovací motor sa z našich ciest tak skoro nevytratí.

text: M.Lábaj, foto: Koenigsegg