L Racing s Bérešom zbroja do boja

20. január 2015Publikoval P. Kovács

Počasie na Slovensku práve pripomína skorú jar, nie január. V podobnom podnebí zvyknú štartovať slovenské posádky koncom marca do prvej súťaže slovenského šampionátu. Tentokrát to bude v maďarskom Egri. Tímy zatiaľ plánujú, riešia vozidlá, zmluvy, prípadne pripravujú vlastné stroje. V servise, ale aj v kanceláriách stajne L Racing sú tri mesiace pred štartom prípravy v plnom prúde. Vyspovedali sme tu hviezdneho Jozefa Béreša ml., ale aj manažérov/jazdcov tímu: Jána Liptáka so synom Petrom.

Beres Mini WRC

Jožko Béreš sa pre autá jednoducho narodil. Ak práve neoblieka nehorľavú kombinézu a nedáva si na hlavu prilbu, nájdete ho v servise tímu L Racing. Jožko je známy svojím plným nasadením. Tak ho nachádzame aj tu, vo firme: buchot dláta, vrčanie brúsky, kontrola techniky, skladanie kostry vozidla, s ktorým už onedlho bude útočiť do zákrut slovenských kopcov v šialených rýchlostiach.

Jožko, ako dlho trvá jazdcovi presedlať na novú techniku? Ako dlho si zvyká na možnosti vozidla, kým mu začne plne dôverovať?

JB: Hovorí sa, že na dobré auto si človek zvykne ľahko. Je to síce pravda, no predovšetkým musíte nabehať veľa kilometrov, aby ste to dostali „do ruky“. Všetci dobrí jazdci cítia, ako auto funguje. Ja som už sedel vo veľmi veľa vozidlách, preto si na každé zvyknem okamžite – fungujú totiž na rovnakom princípe. Zlepšovanie auta trvá dlhšie, vyžaduje si to veľa ďalších kilometrov. Pre jazdcov je ťažšie presedlať z jedného náhonu na náhon všetkých štyroch kolies.

L racing  

Čo robíš, keď nepretekáš?

JB: Keď nepretekáme, pracujeme v dielni na zlepšení áut. Čo sa napríklad týka nášho MINI, tam vieme pracovať len s podvozkom a drobnosťami. Pri kopcových autách sa dá hrať aj s výkonom. Moja predsezónna príprava je v garáži, pre mňa je to však oddych. Nijako inak sa nepripravujem. Čakal som, že napadne sneh, aby som sa povozil, no nejako to zatiaľ s počasím nevychádza.

Pravidlá pre sezónu 2015 sa zmenili, viacerí nastúpia s novšími strojmi špecifikácie WRC. Ako tieto zmeny vidíš ty, aké pozitíva a aké úskalia to môže priniesť slovenskému šampionátu?

JB: Tohtoročná sezóna bude veľmi pekná, ale aj náročná. S WRC autami pôjdu skutočne dobrí jazdci. Pre divákov to bude veľmi zaujímavé: toľko WRC sme pohromade už dávno nevideli. Vozidlá triedy N už možno nie sú divácky až také atraktívne, pretože ich je veľa. Veľmi sa však teším na nové náročné súboje. Tí, čo šli s top vozidlami, presedlajú na WRC. Ostatní pôjdu to, čo doteraz, v tom sa veľa nezmení.

L racing

Koho už teraz môžeš považovať za svoju najväčšiu konkurenciu?

JB: Všetkých jazdcov s WRC beriem za svojich konkurentov: Grzegorz Grzyb je skvelý jazdec, hovorí sa, že náš šampionát odjazdí aj špičkový Tomáš Kostka z Česka. Melichárekovci majú tiež svoje skúsenosti a Igor Drotár rovnako presedláva na nové WRC. Aj Vlasto Majerčák s Tomášom Kukučkom zjavne osedlajú WRC – možno staršej špecifikácie, no výkonnostne budú mať možno na niektorých tratiach navrch.

Aké pozitíva a aké negatíva v sebe nesie tvoje MINI a v čom ho chcete vylepšiť pre túto sezónu?

MINI je veľmi dobré auto, aj keď trošku staršie. Teraz nás hlavne čaká repas motora, keďže má nabehaných veľa kilometrov.

Máš už nejaké ambície pre tento rok?

JB: Minulý rok sme nemali veľa šťastia: pár pretekov a súťaží sme nedokončili pre havárie a poruchy. Tento rok chcem urobiť všetko preto, aby sme dochádzali do cieľa, s čo najlepšími výsledkami. Úpravy sa budú robiť aj na kopcovom aute, tam chceme tiež zabojovať o čo najvyššie priečky. Či sa pred sezónou povozíme aj na menších zimných súťažiach, je ešte vo hviezdach. Naše autá na to určite nie sú pripravené.

Aká súťaž je tvojmu srdcu najbližšia z celého rally kalendára?

JB: Každá súťaž je niečím špecifická. Herľanská skúška na Košiciach je moja „srdcovka“ od detstva, aj keď nie je ničím zvláštna. No testoval som tam svoje prvé súťažné auto, možno preto mi prirástla k srdcu.

Dodi Beres Impreza

Na kopcoch sa v minulej sezóne Ďodi predviedol aj na nabúchanej Impreze...

Ján a Peter Liptákovci – otec a syn v dvoj úlohe pretekárov a manažérov tímu L Racing. Ako vidí „junior manažér“ Peter svoju úlohu v tohtoročnej pretekárskej sezóne?

Peter Lipták: „Chcem odjazdiť čo najviac pretekov do vrchu, no uvidíme, koľko toho stihneme. Okrem toho budem riešiť samozrejme chod firmy, spolu s otcom. Počas rally sa zdržujem väčšinou v servise a rovnako sa starám o všetko, čo treba pre správne fungovanie nášho zázemia. Do štartu sezóny musíme stihnúť ešte veľa: moje Mitsubishi je v podstate hotové, no treba zrepasovať MINI, prerobiť ho na WRC a poskladať kopcový špeciál pre Jožka. Som tiež rád, že bude v rally šampionáte viac áut WRC. Viacero jazdcov môže bojovať o prvenstvá a usporiadateľom to prinesie určite viac divákov.“

„Porozprávajte sa s chlapcami, ja nie som až taký podstatný,“ hovorí skromne šéf a zakladateľ tímu L Racing Janko Lipták pred naším rozhovorom. Aj jeho sme vyspovedali, čo si o nastávajúcej sezóne myslí.

Dodi Beres EVO

...aj na veľmi rýchlej starej dáme.

Sezóna síce začína až o pár mesiacov, no vo veľkom tíme ako je L Racing, robíte prípravy už teraz. Aké to je, z pohľadu manažéra?

JL: Starostí je skutočne veľa, a to aj z hľadiska samotného kalendára - rally a kopcového dokopy. Čakal som ,že sa bude prihliadať na ekonomickú situáciu na Slovensku, a že sa vytvorí rozumnejší kalendár. Pretekári a tímy musia totiž aj pracovať, aby mohli pretekať... Z toho dôvodu mi príde absurdné, aby v priebehu jedného mesiaca boli až štyri pretekárske víkendy za sebou. Netuším, či si to niekto z organizátorov vôbec uvedomuje. Po každej súťaži sa musí auto skontrolovať, opraviť a máme len dva dni na to, aby sme sa znovu vydali na ďalšie podujatie. Každý by mal mať priestor na účasť, no s takýmto kalendárom je to pre mnohých nemysliteľné. Mnoho jazdcov totiž jazdí rally aj kopce. Nemyslím si tiež, že je nutné, aby sa toľko kopcov jazdilo aj v zahraničí. Dá sa to, no bolo by treba spraviť kalendár rozumnejšie. Mne ako manažérovi tímu to robí veľké starosti. Možno by sme mohli pretekať len s jedným autom, no niečo sme rokmi vytvorili a chceme to rozvíjať ďalej a nie robiť kroky vzad. Aj účasť viacerých áut pod naším menom zatraktívňuje podujatia.

 

Človek vchádza do sveta motoršportu ako fanúšik, odchádza ako profesionál, pre ktorého sa samotný šport stane len čerešničkou na torte popri komplikovanej príprave a manažmente. Čo pre vás znamená motoršport?

JL: Začali sme to kedysi ako taký lepší koníček a prešli sme v profesionálny tím. Ťažkosti a starosti budú stále, bez toho to nejde. Ak preteky dopadnú dobre, je to tá radosť, ktorú nám šport prináša. Nevydarené preteky znamenajú skôr smútok a ďalšie starosti. Navyše sa príliš často stretávame so zbytočnými problémami, ktoré vytvárajú neprajní ľudia. Možno aj preto som rád, že pôjdeme s vozidlom WRC, pretože zbytočné podozrievania, kto má napríklad aký reštriktor, náhle zmiznú.

Čo hovoríte na zmeny v pravidlách pre tento rok? Čo to prinesie fanúšikom a súťažiacim?

JL: Zmeny v pravidlách v podstate beriem pozitívne, stratia sa dôvody na zbytočné sťažnosti o legálnosti vozidiel. Priláka to tiež divákov. Bol by som však nerád, ak by zanikli iné triedy. Súťaž spočíva aj z iných typov vozidiel, než sú WRC. Preto dúfam, že sa nebudú zbytočne rušiť, ani zlučovať. Veď tie trofeje navyše, ktoré treba vyrobiť, dokopy nič nestoja...

 

Koho považujete už teraz za svoju najväčšiu konkurenciu tento rok?

JL: Každý s WRC bude našou konkurenciou. Avšak nie každý bude mať potrebné šťastie, aj napriek zaujímavému autu a dobrému jazdcovi.

Kedy najskôr môžu fanúšikovia vidieť tím L Racing pred štartom rally a kopcovej sezóny?

JL: Pred RallyEger budú určite nejaké testovania. Skôr vozidlá nestihneme poskladať, aj keď sú teraz pekné zimné súťaže, ktoré by stáli za to.

zdroj: Martin Trenkler/Race Pro Media