Profituning 2023

Le Mans placka na cesty: Porsche 963 RSP

23. jún 2025Publikoval P. Kovács

Na minuloročných záverečných pretekoch Petit Le Mans sa stretla skupina ľudí z Porsche, aby sa rozhodli, ako si pripomenúť 50. výročie vzniku cestného modelu 917. Porsche vtedy vyrobilo auto pre Counta Rossiho - dediča výrobcu liehovín Martini & Rossi. Napriek plne upravenému interiéru bolo Rossiho auto plnohodnotným Le Mans špeciálom, na ktorý sa Talianovi podarilo získať evidenčné číslo štátu Alabama a auto si tak mohol skutočne užívať aj v premávke.

K pretaveniu idei do reality bol potrebný továrenský tím Porsche Penske Motorsport, preto sa rozhodlo aj o tom, že ideálnym majiteľom auta bude práve jeho šéf. Písmená RSP v názve sú vlastne iniciály Rogera Searle Penskeho. Porsche Motorsport pripravil nový podvozok, dizajnérske práce spoločnosť Porsche Exclusiv Manufaktur, ale auto bolo v skutočnosti zostavené v centrále Porsche Cars North America v Atlante v štáte Georgia.

Karoséria z uhlíkových vlákien sa prebrúsila a natrela rovnakou striebornou farbou Martini Silver, aká sa použila na 917-ke Count Rossi 917. Interiér obložili alcantarou, ktorá tiež zodpovedá hnedej farbe modelu 917, na rukovätiach volantu sa ocitla koža a namontoval sa dokonca aj odnímateľný držiak na poháre vytlačený 3D tlačou.

Ušľachtilú placku poháňa 4,6-litrový motor V8 twin-turbo, spárovaný so špeciálnym hybridným systémom pozostávajúcim z elektromotora, elektroniky Bosch a sedemstupňovej sekvenčnej prevodovky XTrac. Spaľovací agregát je odvodený od atmosférického motora V8 z Porsche 918 Spyder, ktoré bolo vývojovým vozidlom špeciálu RS Spyder LMP2 z roku 2000. Zdieľa približne 80 percent svojich komponentov s motorom modelu 918 Spyder, takže jeho prispôsobenie pre cestnú premávku nebolo také náročné. Porsche údaj o výkone modelu 963 RSP neuvádza, ale bude to niekde okolo 700 koní, ako v prípade ostrej – okruhovej verzie.

text: P.Kovács, foto: Porsche