Profituning 2023

Legenda na Slovensku

16. máj 2024Publikoval P. Kovács

Štyri kruhy, pohon 4x4, dvoje dverí, radový 5-valec so syčiacim turbom a nezabudnuteľné 80-te roky. Toľko by na úvod úplne stačilo pre každého milovníka áut a motošportu. Proste legenda, ikona, sen, niečo, čo chceme ešte veľa krát vidieť, počuť, cítiť a čo musíme zachovať pre ďalšie generácie, ukazovať potomkom aj v elektrifikovanej dobe „temnoty“. Navyše, ako som to už v nadpise prezradil, tento článok nie je o dákej mašine zo západu alebo severnej časti Európy, bavíme sa o špeciále zo Slovenska, po ktorom slintáme na Power festoch už od vlaňajšej sezóny...

Nadišiel teda čas na podrobné zoznámenie sa s týmto jedinečným kúskom histórie motorizmu, o ktorom vám teraz porozpráva sám majiteľ. „Volám sa Ján Šima a pochádzam z najmladšieho mesta na Slovensku - Nesvady. O motošport som sa začal zaujímať v roku 2001 a najviac ma chytilo rally a kopce. Dlho som sledoval závodnú techniku, ktorá ma dodnes fascinuje a asi pred 10 rokmi som sa rozhodol, že si postavím nejaké zaujímavé auto. Dostal som sa teda ku stavbe Audi, čo je vlastne replika postavená vlastnoručne s drobnou pomocou pár kamarátov.

Auto je vlastne taký "hybrid" - karoséria je Audi Quattro A2, avšak podvozok a motor je už novšej evolúcie Audi Quattro Sport S1. Agregát a pohonný systém je kompletne prestavaný, tj. kované piesty, ojnice, leštená a prevážená kľuka, na mieru vyrábaný odľahčený zotrvačník s dvojlamelovou kovokeramickou spojkou. Upravená je i hlava vrátane kanálov, ventilov, pružín, misiek pružín, na mieru sú vyrobené vačkové hriadele so zdvihom 12,5mm. Prevodovka je 6-stupňová bezsinchrónna s rovnými zubami a o prenos sily na všetky kolesá sa stará 3x samosvorný diferenciál.

Ramená podvozku sú vyrobené podľa dobových fotografií a homologačného listu pre skupinu B. Tlmiče sú trojcestné s funkciou Bump-stop s priemerom piestnice 55mm a celý podvozok je uložený na špeciálnych  chróm-molybdénových unibaloch určených pre motošport bez jediného silentbloku. O rázne spomalenie sa starajú 4-piestikové brzdiče Alcon, spárované s kotúčmi AP racing o priemere 330mm, resp. 280mm. Karoséria je vystužená na viacerých miestach dodatočnými zvarmi a je o ňu prizváraná bezpečnostná klietka, vyhotovená podľa predpisov FIA.

Bezpečnosť za volantom garantuje hasiaci systém ovládaný zvonku, aj z miesta pre posádku, FIA certifikácie spĺňajú taktiež aj  športové sedadlá a 6-bodové bezpečnostné pásy. Prístrojový panel je veľmi podobný tomu pôvodnému, je osadený prístrojmi značky VDO, poistkovými skrinkami na "torpédové" poistky, ukazovateľom tlaku oleja a pribudli ďalšie ovládače  pre "Boost control", "Launch Control", pre štartovací program a "ALS" - Anti lag systém. Nanovo sa inštalovala celá kabeláž odpredu, cez motorový priestor pre všetky snímače, senzory, el.škrtiacu klapku až po zadné svetlá. Všetky funkcie motora a prevodovky, trakciu a radenie ovláda programovateľné riadiaca jednotka švédskeho výrobcu Maxxecu. Software bol programovaný najskôr v dielni a neskôr po oživení systémov doladený na brzdovej stolici v Budapešti. 

Auto som staval prioritne pre závody do vrchu prípadne pre rally, ale hlavne pre potešenie. Kvôli tomu jazdím aj šprinty, no ak sa zadarí a všetko pôjde podľa plánov, tak už tento rok by som si rád zajazdil aj pár pretekov do vrchu...“

Audi Coupe Quattro A2 Rally, rok výroby: 1985
Motor: radový, benzínový 5-valec 20V turbo, kovaný motor, leštená a prevážená kľuka, závodné klzné ložiská, upravená hlava vrátane kanálov, ventilov, pružín, na mieru vyrábané vačkové hriadele, turbo Garrett G30-660, programovateľné riadiaca jednotka Maxxecu, max.výkon 600hp pri tlaku 1,6 bar, točivý moment 520Nm, max.otáčky 8500 rpm
Pohon: stály pohon 4x4 Quattro, zákazkový odľahčený zotrvačník s dvojlamelovou kovokeramickou spojkou s priemerom 180mm, 6-stupňová bezsinchrónna prevodovka s rovnými zubami a H-kulisou,  3x samosvorný diferenciál, pohon rozdelený na prednú a zadnú nápravu 50/50%
Podvozok: zákazkové ramená skupiny B, trojcestné tlmiče, celý podvozok uložený na špeciálnych  CrMo unibaloch, 4-piestikové monobloky Alcon, kotúče AP racing, vpredu 330mm, vzadu 280mm, disky Braid Full Race A 8x18“
Interiér: bezpečnostná klietka vyrobená podľa FIA prílohy J, centrálny hasiaci systém, závodné sedadlá certif.FIA a 6-bodové pásy, ukazovatele VDO, ovládač plniaceho tlaku turba "Boost control", "Launch Control" pre ovládanie štartovacieho programu, ovládač ALS

text: P.Kovács, foto: Jozef Chreno