Profituning 2021

M3 a M4 už aj ako štvorkolky

21. apríl 2021Publikoval P. Kovács

Iba pár mesiacov po spustení predaja nových modelov BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé rozširuje divízia BMW M svoju rodinu o ďalšie dva modely. Prvý raz sa do segmentu strednej triedy vysoko výkonných športových vozidiel dostáva možnosť pohonu všetkých kolies M xDrive. Výkon 375 kW (510 k) z radového 6-valcového motora v nových modeloch prechádza cez 8-stupňovú automatickú prevodovku M Steptronic s radiacim softvérom Drivelogic. Špeciálny pohon všetkých kolies M ho následne rozdeľuje medzi predné a zadné kolesá, aby sa tak za každých okolností zlepšila obratnosť, smerová stabilita, priľnavosť a dynamika na okruhu. Modely M3 Competition xDrive a M4 Competition Coupé xDrive prídu na trh v júli 2021.

Systém M xDrive a Aktívny M Diferenciál, spolu so zabudovanou M Trakčnou kontrolou, spolupracujú so stabilizačným systémom Dynamic Stability Control (DSC) a v každej jazdnej situácii zabezpečujú presné posúdenie aktuálneho stavu. Jasným zámerom je poskytnúť mimoriadny zážitok z dynamickej jazdy spojený s M pocitom a pritom výrazne zvýšiť trakciu a smerovú stabilitu. Za bežných okolností smeruje výkon na zadné kolesá, predné kolesá vstúpia do hry len vtedy, keď zadné už nedokážu preniesť na vozovku viac výkonu.

Systém M xDrive využíva rozvodovku s elektronicky ovládanou viaclamelovou spojkou, ktorá citlivo rozdeľuje krútiaci moment medzi predné a zadné kolesá. Dodávka oleja do lamelovej spojky prešla úpravou tak, aby udržiavala vysoký výkon mechanizmu rozdeľovania krútiaceho momentu aj počas náročného jazdenia na okruhu. Úlohu prenášať výkon k prednému a zadnému diferenciálu plnia rozvodové hriadele vytvorené špeciálne pre nové modely. Na mieru vznikli aj polosi, ktoré následne prenášajú krútiaci moment z diferenciálov vpredu a vzadu priamo na kolesá.

Vylepšenie trakcie, ktoré prinieslo spojenie pohonu M xDrive a M Diferenciálu, sa prejavujú aj vo výnimočných šprintérskych schopnostiach. Vozidlá M3/M4 Competition xDrive potrebujú na zrýchlenie zo stoja na rýchlosť 100 km/h iba 3,5 sekundy, čo je o 0,4 sekundy rýchlejšie, ako to dokážu ich súrodenci s pohonom zadných kolies. Výkon motora prenášajú na vozovku M disky kolies z ľahkých zliatin s priemerom 19 palcov vpredu a 20 palcov vzadu. Kované disky čiernej farby Jet Black s dvojitými lúčmi obúvajú vpredu pneumatiky s rozmerom 275/35 R19 a 285/30 R20 vzadu. Na požiadanie sa v rovnakom rozmere dodávajú aj špeciálne vytvorené okruhové pneumatiky.

Systém M xDrive umožňuje vodičovi, aby si vlastnosti a výkon pohonu všetkých kolies upravil podľa svojich aktuálnych preferencií. V základnom nastavení 4WD ponúka systém pohonu všetkých kolies maximálnu trakciu a precízne ovládateľné prejavy vozidla, pričom však neustále zachováva preferenciu pohonu zadných kolies. Aktivácia režimu 4WD Sport nasmeruje na zadné kolesá ešte väčšiu porciu výkonu motora a umožňuje aj prechod do kontrolovaných šmykov. Vodič taktiež môže vypnúť stabilizačný systém DSC a zvoliť si režim 2WD, v ktorom sa výkon presúva iba na zadné kolesá. Ak je vozidlo vybavené na požiadanie dodávaným systémom M Traction Control, vzniká možnosť jemného nastavovania v desiatich stupňoch rovnako, ako to ponúkajú modely s pohonom iba zadných kolies. Tento spôsob prenosu výkonu bez akýchkoľvek zásahov riadiacich systémov podvozka, umožňuje skúseným jazdcom, aby si vychutnali nefalšovaný a puristický zážitok z jazdy, prípadne pomocou na požiadanie dodávaného softvéru M Drift Analyzer zlepšovali svoje schopnosti.

zdroj: BMW Group