Profituning 2021_2

Medzi okruhom a ulicou...

04. marec 2021Publikoval M. Lábaj

Atmosférický motor, manuálna prevodovka a pohon zadnej nápravy. Tri kľúčové faktory, ktoré spĺňa najnovšie Porsche 911 GT3. Akosi nás Porsche trochu postrašilo s hybridnými pohonmi v 911-tkach, no však i takýto „zastaralý“ spôsob pohonu nás ešte stále dokáže prekvapiť. Samozrejme, berte to s rezervou a úsmevom. V Porsche dobre vedia, čo sa nám za volantom páči.

Srdcom novej GT3-ky je atmosféricky plnený motor s objemom 4,0-litrov. Absencia turba je nahradená otáčkami, plochý šesťvalec má červené pole až pri 9000 ot./min. Vzduch do neho je vháňaný cez šesť samostatných telies škrtiacej klapky. V zmesi s benzínom premieňa motor tento vzduch nie len na energiu ale takisto na hudbu, k tomu svojou výraznou časťou prispieva aj výfuk. Šesťvalec má výkon 510 koní (375 kW) pri 8400 ot/min. a veľkosť krútiaceho momentu je 470 Nm. Štandardne je za motorom osadená 7-stupňová dvoj-spojková prevodovka PDK, Porsche ale ponúka i 6-stupňový manuál pre skutočných puristov. Maximálne sa 911 GT3 dokáže rozbehnúť na 320 km/h (MT) resp. 318 km/h (PDK). Na šprint z nuly na 100 km/h jej pri tom stačí len 3,4 sekundy.

Skvelým autom je 911 GT3 najmä vďaka svojmu úplne prerobenému podvozku. Namiesto klasickej nápravy typu MacPherson predná náprava stojí na dvojitých ramenách. Porsche hovorí, že v podvozku sa nenachádza jediný zhodný diel z bežnej 911-tky. GT3 ale najrýchlejšie rozlíšite od pohľadu. Je osadená kompletným bodykitom zo závodnej verzie. Odpredu ju poznať podľa dvoch veľkých výduchov v kapote a športovejším nárazníkom s ďalšími otvormi pre chladenie bŕzd. Vzadu je zaujímavé riešenie uchytenia obrovského spojlera, tento tvar podpier pomenovali labutím krkom. Predný spliter a zadné krídlo sú manuálne nastaviteľné. Ak sa trochu vyznáte do aerodynamiky tak sa môžete baviť.

Vzhľad dolaďujú vpredu 20 a vzadu 21-palcové disky kolies. V porovnaní s minulou GT3 sú o 1,6 kilogramu ľahšie. Pre udržanie čo najlepšie kontaktu s asfaltom Porsche stavilo na overenú gumu od Michelinu na ich pneumatiky Pilot Sport Cup 2. Za kolesami pracujú 408 mm veľké liatinové brzdové kotúče. V ponuke sú však aj karbón-kompozitové brzdy väčšie o 2 mm. V interiéri to je stará známa 911, všimnite si ale volič prevodovky. Žiadne moderné páky, dizajnéri sa inšpirovali práve kulisou manuálnej prevodovky. Tá predsa len o niečo lepšie padne do ruky v prípade keď sa rozhodnete vziať kontrolu nad PDK do svojich rúk. Štandardne posádka sedí v športových nastaviteľných v štyroch smeroch. K dispozícií sú i v luxusnejšej verzii s nastavením až v 18-tich smeroch alebo zvolíte čisto športové anatomické sedačky s karbónovým telom. Tie uberú ešte z celkovej hmotnosti takmer 12 kíl. Ak sa chcete cítiť bezpečnejšie, odporúčame doobjednať ešte ochranný rám. Ak sa pýtate, ako vyzerá vycibrená 911, tak táto GT3 je odpoveďou.

text: M.Lábaj, foto: Porsche