Profituning 2021

Mercedes-AMG C 63 S E Performance

06. októbra 2022Publikoval M. Lábaj

Legendárny Mercedes-Benz C 63 AMG z roku 2008 je dnes kúskom motoristickej histórie. So 6,2-litrovým osemvalcom, ktorý má 457 koní mu bude navždy patriť miesto v automobilovom panteóne. V dnešnej dobe je objem nahradený technológiou. Nie len preplňovaním ale tiež batériami a elektromotorom.

Nový Mercedes-AMG C 63 S má v názve aj ďalšie písmeno – „E“. Jeho srdcom je dvojlitrový štvorvalec M139 preplňovaný turbom s elektromotorom. Na oske turbodúchadla sa nachádza malý elektromotor, ktorý má za úlohu obmedziť takzvaný „turbo lag“ a tým tiež vylepšiť odozvu na plynový pedál. Je to technológia prevzatá z F1. Spaľovací motor tak disponuje výkonom 476 konských síl (350 kW) pri 6725 otáčkach za minútu. Krútiaci moment vrcholí medzi 5250 až 5500 ot/min na hodnote 545 Nm. Štvorvalcu však vypomáha elektromotor s maximálnym výkonom 204 koní (150 kW) a 320 Nm. Celkový systémový výkon udáva AMG na 680 koní (500 kW) s krútiaci momentom 1020 Nm. Tak ešte raz. 680 koní so štvorvalcom pod kapotou?!

9-stupňová prevodovka AMG Speedshift MCT rozdeľuje výkon na všetky štyri kolesá – 4Matic+. Elektromotor je pripojený na zadnú nápravu, na ktorej je takisto elektronický samosvorný diferenciál. Konštrukcia elektromotora umožňuje dosiahnuť okamžite jeho plný výkon, avšak ak sa zadok začne šmýkať, sila z elektromotora je prenášaná na predné kolesá. Akcelerácia z pokoja na 100 km/h sa odohrá za 3,4 sekundy. Najvyššia rýchlosť je klasicky obmedzená na 250 km/h no s príplatkom AMG Drivers Package sa odomkne 280 km/h, resp. 270 km/h pre kombík.

Akumulátor má kapacitu 6,1 kWh. Elektrický dojazd je iba 13 kilometrov. Predsa AMG C 63 nie je konštruované aby z neho bolo eko približovadlo. Energiu dokáže získať aj rekuperáciou z elektromotora v štyroch rôznych nastaveniach. Od úrovne 0, teda plachtenia keď je rekuperácia minimálna po úroveň 3 kedy do batérie prúdi maximum energie a vtedy sa dá vozidlo šoférovať „jedným pedálom“. Samotný pohon sa dá nastaviť až do ôsmich nastavení. Electric, Comfort, Battery Hold, Sport, Sport+ , RACE, Slippery a Individual. Režim Battery Hold udržuje akumulátor na 75% nabitia, nastavenie Slippery je pre klzkú vozovku s vypnutou rekuperáciou.

C 63 S E stojí na nastaviteľnom podvozku AMG Ride Control, ktorý využíva klasické oceľové pružiny a adaptívne tlmiče. Tie majú tri úrovne nastavenia – Comfort, Sport a Sport+. Do rýchlosti 100 km/h sa zadná náprava dokáže natočiť až o 2,5 stupňa oproti predným kolesám. Pri vyššej rýchlosti sa natáča v rovnakom smere ako predok avšak len o 0,7 stupňa. Skoro 700 koní však treba aj krotiť. To majú na starosti kompozitové brzdy. Pevné strmene so 6-piestkmi sú na prednej náprave, vzadu sú plávajúce strmene s jedným piestom. Keramické brzdy sú však tiež v ponuke. Nová trieda C váži 2111 kilogramov (2145 kg v prípade dlhej verzie). Mercedes udáva ešte jeden zaujímavý parameter. Spotreba pri testovaní vyšla na 6,9 l/100 km. Takéto číslo pre 680-koňový sedan aj kombík. Keby niekto pred 14-timi rokmi povedal, že AMG bude mať 680 koní a spotrebu 6,9 l myslím, že by sme si všetci klopali na čelo.

text: M.Lábaj, foto: Mercedes-AMG