Profituning 2021

Mexican style Escort Mk1 turbo

18. máj 2021Publikoval P. Kovács

Keď bol Ray predškolák, vlastnil jeho otec okruhový špeciál Mk1 Ford Escort, na ktorý má tak pekné spomienky. Od detstva túžil po vlastnej Mk1, kým ale nastal ten správny čas, sa ceny tohto veterána poriadne vyšvihli, a to nie len v Juhoafrickej republike. Ale to, že si Ray nemohol kúpiť svoje vysnívané auto, ešte neznamenalo, že nemohol postaviť starý Escort - alebo aspoň niečo, čo sa mu podobá. Riešenie ho čakalo v dielni Gerta Botesa, ktorá sa špecializuje na klasiky postavené na trubkových rámoch s karosériami zo sklenených vlákien pre súťažné použitie.

Rayovo prvé auto - poriadne nafúkané, streetové BMW M135i na vzduchu, je veľmi uhladené, preto sa rozhodol s Escortom vydať úplne inou cestou. Pre dosiahnutie vzhľadu opotrebovaného kovu bolo potrebné vynaložiť množstvo úsilia. Pre základný náter sa použil Dulux Metalshield QD Enamel Topcoat v rôznych farbách, kým na vrchný Fired Earth Liquid Rust s vrstvami aktivátora. To všetko sa ale nezaobišlo bez množstva brúsenia. Namontovali sa ľahké polykarbonátové okná - po stranách odvetrávané, zatiaľ čo svetlá a kľučky dverí sú originálne prvky od Fordu.

Poriadny "potkan" musí mať ale "párty" aj pod kapotou. Pre tento aspekt projektu Ray oslovil spoločnosť Performance Pinto, aby vytvorila zábavný, ale spoľahlivý setup. Základom je blok Ford Pinto 2.0L vybavený kovanými piestmi AE, továrenskými ojnicami a kľukovým hriadeľom Pinto, vyváženým vo Fulrace Engineering. Hlava bola vybrúsená a vybavená novými sedlami ventilov,  vačkový hriadeľ Estas sa zákazkovo upravil a je načasovaný pomocou nastaviteľnej vačkovej remenice. Nevyhnutné to bolo kvôli montáži turbodúchadla T3-T4 spojeného s 38mm Tial wastegate a medzichladičom namontovaným vpredu. Sanie zabezpečuje diel Ford 2.0 EFI, ktoré si vyžiadalo otvor v kapote, zatiaľ čo palivový systém bol vylepšení prostredníctvom upravenej palivovej lišty Pinto so vstrekovačmi Bosch 1000 cm3, čerpadlom Bosch Motorsport 044, ktoré ťahá šťavu z hliníkovej nádrže umiestnenej v "kufri".

Doslova vizuálnou orgiou sú kovové potrubia agregátu tohto extroverta, ktoré vyrobila firma BYM Fabrication. Zvárané "madmax" rúry sú použité na vedenie sania, stlačeného vzduchu aj výfukových plynov od motora až po vyústenie za pravým predným kolesom. Extrémny výkon nebol prioritou pri zrode tohto hulváta, no naladením jednotky Dicktator ECU sa pri jemnom tlaku 1,0 bar a použití zmesi etanolu a benzínu 1:1 vyžmýkalo zo 4-valca 201 kW (270 k) na kolesách, pri maximálnom točivom momente 415 Nm. Ak si ale tieto údaje nahodíte do rovnice s číslom 750kg váhy auta, tak vám vyjde slušný úsmev na tvári...

Motor je spojený so zadnými kolesami South African Ensure wheels veľkosti 13x9" cez 5-stupňový manuál Ford Type 9 a ľahkým zotrvačníkom a medenou spojkou so 4 lamelami. Sila motora sa dozadu následne prenáša hriadeľom Driveline Technologies, ktorý ústi do samosvoru Ford Cortina M75. Zatiaľ sa Mk1 používa len na hoby drag race, ale Ray plánuje pokračovať v šľapajách otca - jazdiť nejaké tie okruhy. Kvôli tomu sa nešetrilo na nastaviteľných podvozkových komponentoch a kvalitnom zadnom 4-prvkovom zavesení.

text: P.Kovács, foto: Stefan Kotze - speedhunters.com