Profituning 2021_2

Mitsubishi 3000GT: Keď je auto súčasťou rodiny

24. január 2022Publikoval M. Lábaj

90-te roky priniesli mnoho vynikajúcich automobilových kúskov. Recept na úspech znel celkom jednoducho – pohon všetkých kolies a turbo. Tak vznikli legendy ako Nissan Skyline GT-R R32, ale i čistokrvné zadokolky A80 Supra, Mazda RX-7 FD či ďalší Nissan 300ZX. Jedno auto avšak časom zapadlo hrubou vrstvou prachu. Mitsubishi 3000GT alebo Mitsubishi GTO.

V showroomoch pútalo pozornosť už vtedy nadčasovou technikou. Aktívne klapky vo výfuku, natáčanie všetkých štyroch kolies, aktívna aerodynamika vpredu aj vzadu, nastaviteľný podvozok. Srdcom Mitsubishi bola 3,0 twin-turbo V6 s výkonom 320 konských síl. Zrýchliť z nuly na 100 km/h dokázalo 3000GT za 4,8 sekundy i vďaka 6-stupňovej prevodovke Getrag a pohonom oboch náprav.

Majiteľom červeného 3000GT je Jay, ktorý je oddaný týmto autách už dlhé roky aj napriek nedostatku, prípadne vôbec neexistujúcim aftermarket dielom. Prvý kúsok si kúpil v roku 2000. Ten bol upravený na 500+ whp, lakovaný v striebornej farbe Porsche GT a v roku 2008 to dotiahol až na titulnú stranu magazínu Modified. Približne v tom čase na zraze 3000GT majiteľov stretol svoju budúcu manželku Jackie. Od apríla 2011 garážovali oba autá pod jednou strechou. Rok 2013 však priniesol obrovský zvrat. Strieborné Mitsu bolo rozobraté, Jay stratil prácu a navyše musel bojovať s neurologickým ochorením. O tri roky neskôr obaja našli svoj nový život a Jay vyhral boj s chorobou. Strieborná 3000GT bola ale stále rozobratá. Jackie však presvedčila Jaya aby si našiel iný zachovalý kúsok.

Červené Mitsubishi je z roku 1994, do roku 2017 malo jediného majiteľa, ktorý na ňom jazdil iba počas slnečných dní a jeho údržbu vykonávalo len Mitsubishi. Jay sa pustil do auta veľmi opatrne. Plánom bolo auto na víkendové jazdenie, ktoré by zvládlo aj občasný deň na okruhu. Prvé úpravy boli zväčšená olejová vaňa, olejový chladič, nový vodný chladič a výmena všetkých naplní. Potom nasledovalo odľahčovanie, avšak veľmi decentné. Z auta išli vonku zadné sedačky s pásmi, rezerva, náradie, CD menič, zadný stierač ale i hmlovky a klapky vo výfuku. Ostatné diely dostali svoju ľahšiu náhradu. Strecha a polosi sú z uhlíkových vlákien, ľahká batéria, športové sedadlá a samozrejme ľahšie kolesá. Vo výsledku bolo auto o 140 kíl ľahšie (1570 kg celková hmotnosť po odľahčení), pričom Jay ponechal natáčanie všetkých kolies, klimatizáciu a celý systém aktívnej aerodynamiky.

Ťažký motor na prednej náprave vcelku dosť vplýva na jazdné vlastnosti, auto bolo teda osadené lepšími stabilizátormi Addco a centrálnymi pružiacimi jednotkami Tein Flex. Vyššiu pevnosť karosérie vpredu i vzadu zabezpečili výstuhy Pit Road M. Obuté sú známe 19“ disky Rays Volk Racing TE37 s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S. Za nimi na prednej náprave pracuje 6-piestiková brzdová sústava StopTech s 380 mm kotúčmi.

Pod prednou kapotou nenájdeme nič prehnané. Jay sa snažil čo najviac dodržať originálny vzhľad motorového priestoru. Vzduch do motoru vedú pôvodné airboxy akurát s K&N filtrami, vzduch potom stláča dvojica Dynamic Racing DR-750 turbodúchadiel a chladia dva bočné intercoolery Ooh Noo/Bell. Samotný motor dostal upravenú hlavu s ventilmi Supertech a ostré vačkové hriadele. Tlak plnenia a množstvo paliva manažuje riadiaca jednotka Jester. V6 sa svetu ozýva cez ladený výfukový systém s downpipe-mi GZP. Mitsubishi sa podarilo naladiť 500 koní na bežný benzín. Cieľ pre červenú 3000GT je takmer splnený. Jazdiť. Užívať si to. Neprehnať to. Strieborný kúsok bude úplne o niečom inom.

text: M.Lábaj, foto: Brandon Miller - speedhunters.com