Profituning 2021_2

Mustang Trans Am

25. november 2022Publikoval M. Lábaj

Boli to časy rýchlych áut a silných motorov, keď v roku 1983 poverila americká automobilka Ford motorového špecialistu Jacka Rousha aby pre nasledujúcu sezónu šampionátu SCCA Trans-Am od podlahy postavil nový špeciál. Tým bol model Mercury Capri. Roush však požiadal o pomoc spoločnosť Protofab, ktorá dostala za úlohu vyrobiť podvozok na tento účel. Zakladať firmy Charlie Selix najal dvoch špičkových inžinierov – Boba Rileyho a Garryho Petra na vývoj tohto podvozku.

Kategória Trans-Am v osemdesiatych rokoch podobne ako skupina B zažívala svoje najplodnejšie časy. Autá na trati pripomínali sériové modely iba svojou siluetou. Podobnosť navodzovali tvary svetiel a kabíny. Podvozok so širokými blatníkmi bol na míle odlišný. Protofab navrhol a vyrobil Roush Capri s oceľovým trubkovým rámom a sklolaminátovou karosériou. Jack svoje umenie sústredil na motor Ford V8 s atmosférickým nasávaním. A to, že bol Jack Roush skutočne inžiniersky umelec sa ukázalo na výkone. 5,9-litrový osemvalec produkoval 650, neskôr dokonca až 800 koní, napriek tomu, že mal iba jeden karburátor. Svoju úlohu skvelo splnila aj 5-stupňová manuálna prevodovka Weissman.

V roku 1985 Willy T. Ribbs pretekal na podvozku s číslom 008 v sérii Trans-Am známym ako Mercury Capri. V jednej sezóne vyhral viac „prize money“ ako ktorýkoľvek iný pretekár Trans-Am s ôsmimi víťazstvami. Pre ďalšiu sezónu bol podvozok 008 prerobený na karosériu Fordu Mustang vo farbách sponzora Motorcraft. Rok 1986 sa zapísal do histórie víťazne, Mustang bol šampiónom série IMSA GTO.

Mustang je dnes v zrenovovanom stave vo svojich majstrovských špecifikáciách a vzhľade. O renováciu sa postaral Chris Liebenberg. Ford sa potom dostal na západné pobrežie, kde našiel nového majiteľa, ktorým bol Phil Gallant a neskôr Zak Brown – šéf McLaren Racing. Vozidlo sa tiež niekoľkokrát predstavilo na akcii Monterey Motorsports Reunion. Dnes sa tento Roush Protofab (Ford) Mustang nachádza u známeho amerického predajcu Canepa, kde opäť čaká, kto sa stane jeho novým majiteľom.

text: M.Lábaj, foto: Canepa