Nenápadný (very)hot-hatch
Aj na východe sa dejú veci a sem tam veru nie hocijaké. Éra plastov a neónov je našťastie za nami a milovníci áut si dokážu vytipovať dobrý základ, navyše v téme úprav rozmýšľať. Existuje 3-dverový hot-hatch s náhonom na všetky kolesá a výkonom 210, resp. 225 koní, ktorý dokáže aj po dvadsiatich rokoch slušne zabaviť. Áno, bavíme sa o prvej generácii S3-ky. Tá oslovila Adriána natoľko, aby podľahol jej čaru a neskôr i jej tuningovému potenciálu. Preplňovaná jednaosmička s 20-timi ventilmi totiž dokáže cez štyri gumy trhať asfalt a naježiť chlpy i najzlomyseľnejšiemu dopravákovi...
Po prečítaní si krátkeho príbehu sa oplatí pozorne preštudovať rozpis úprav, za ktorý by sa nemusel nikto hanbiť ani v domovine značky Audi. Kľudne môžeme označiť tento projekt ako "streetový hardcore" v slušnom kabáte. Po vyskladaní motora, z ktorého sa vyhádzalo kopec nepotrebných vecí pre život petrolheada - okrem iných aj váha vzduchu, bolo vozidlo odladené v poľskej firme Digitun pri viac než dvojnásobnom výkone v porovnaní s originálom! Okrem agregátu a pohonu sa postupne vylepšil aj podvozok, decentne vycibril vzhľad a inštalovalo aj nejaké to výkonné audio...
"A ako to celé začalo? Klasika chcel som iba trošku opraviť a upraviť S3 a skončilo to takto... A vlastne ono to neskončilo a asi neskončí...:D Ale začalo to celé pred 7 rokmi, keď som sa jedno ráno zobudil a natrafil na inzerát Audi S3 v nič extra stave, ale keďže som to auto chcel už dávnejšie, bola to ideálna možnosť za slušné peniaze. Motoricky to nebola žiadna sláva - dosť zanedbané a tak som sa rozhodol poskladať motor na novo s cieľom nejakých 300 koníkov. Výsledkom môjho prvého setupu bolo 330hp a 430Nm, čo sa javilo po chvíli málo, tak som sa začal obzerať po väčšom turbe.
Prebehol upgrade na 400 konských síl, po ktorom som si povedal, že to bude stačiť a už to nebudem viac výkonovo hrotiť. Toto stanovisko vydržalo asi rok, pokiaľ neprišla ďalšia výmena slimáka a mnohých ostatných vecí, ktoré so vyžadoval posledný - zložitejší zákrok. Popri steroidových kúrach strojovne som samozrejme začal riešiť aj podvozok, brzdy, karosériu, ktorá dostala nový celolak, karbónové doplnky a kopec drobností. Moja S3-ka znamená vlastne 7 rokov práce, vylepšovania a večerného špekulovania ako čo posunúť ďalej a zachovať pri tom sériový vzhľad, čo bolo mojou základnou podmienkou..."
Sedem rokov dozaista ubehlo veľmi rýchlo - vo vzťahu s týmto žihadlom pomalé nič nemôže byť, ale na výsledok môže byť Adrián naozaj pyšný. Zriedkavý a kvalitne nabombovaný hatchback by robil radosť každému z nás, nehovoriac o tom, ak je pravidelne prevetrávaný aj na dlhších zážitkových tripoch - ako napríklad na výlete za serpentínami svetoznámej Transfagarasskej magistrály. Malé Quattro s 560-timi koníkmi v stajni tam muselo robiť riadny bordel a adrenalín určite tiekol von ušami... Tak to má byť ;).
Audi S3 8L 1.8T 20V Quattro
Motor: Benzínový 4-valec, kované ojnice, piesty Wossner 82,5mm, ARP skrutky na kľuke, ACL ložiská, zosilnené rozvody, Supertech Inconel ventily, Supertech tvrdšie pružiny ventilov, NA vačky, ARP skrutky hlavy valcov, turbo Garrett G30 660 s externým WG Turbosmart Comp-Gate40 Gen-V, intercooler 600x300x76mm, zákazkové nerezové zvody s termoizoláciou, blow off ventil TiAL, celonerez.výfuk 76mm s el. ovládanou klapkou a 2 tlmičmi, čerpadlo Walbro 525LPH v custom sacom koši, vstrekovače BOSCH 1000cc, výkon na 100okt. benzíne pri tlaku 1.9B 560hp a 650Nm
Pohon: Náhon na všetky kolesá Quattro s upraveným haldexom, manuálna 6-stupňová prevodovka, spojka Sachs Performance
Podvozok: Bilstein B14 výškovo nastaviteľný, výstuha v kufri D-Xbrace DX1, H&R stabilizátory, vpredu 6 piest.strmene Brembo s kotúčom 380mm, vzadu 312mm, disky O.Z Superturismo LM R19, pneu Michelin PS4S
Dynamické parametre: 100-150km/h 3sek., 100-200km/h 7.5sek. bez antilagu
text: P.Kovács, foto: majiteľ