Nové BMW i8 Roadster a Coupe

30. november 2017Publikoval P. Kovács

Do rodiny svetovo najpredávanejších plug-in hybridných športových vozidiel, ktoré boli uvedené na trh v roku 2014 v 2+2 verzii, pribudol nový, dvojmiestny BMW i8 Roadster. Nový i8 Coupe, aj i8 Roadster vychádza z architektúry vozidla LifeDrive s hliníkovým podvozkom a priestorom pre pasažierov, ktorý je vyrobený z plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP).

Pri modeli BMW i8 Roadster vizuálne pôsobí plátená strecha vzdušne, čo korešponduje s jej nízkou reálnou hmotnosťou a slúži ako výrazný prvok siluety vozidla. Po otvorení sa široká strecha úplne sklopí do zadnej časti. Originálny mechanizmus umožňuje, aby sa strecha zložila do kompaktného tvaru a uložila vo vertikálnej polohe, čím vznikne približne 100 litrov ďalšieho batožinového priestoru za sedadlami. Plne elektricky ovládanú strechu je možné otvoriť a zatvoriť v priebehu 15 sekúnd, pričom sa tento proces dá spustiť aj počas jazdy pri rýchlosti do 50 km/h.

 

Dvojmiestny automobil prichádza s novým dizajnom bezrámových krídlových dverí vyrobených z CFRP s hliníkovým vonkajším plášťom, zatiaľ čo celý rám predného skla je vyrobený len z karbónu. Tento extra pevný high-tech materiál sa vyznačuje mimoriadnou tvrdosťou a tak zabezpečuje maximálnu ochranu cestujúcich vo vozidle aj v prípade prevrátenia. CFRP sa používa aj pri výrobe bočného opláštenia s extra veľkým priečnym profilom. Pevnosť karosérie pomáhajú zvýšiť aj prídavné vzpery a panely na prednej a zadnej náprave. Hmotnosť nezaťaženého vozidla nového BMW i8 Roadster je 1595 kg.

 

Obidva modely využívajú optimalizovanú technológiu BMW eDrive, ktorá zahŕňa vysokonapäťovú batériu s rozšírenou kapacitou článkov, ako aj elektromotor, ktorý generuje vyšší maximálny výkon143 koní. Po stlačení tlačidla eDrive je možné pri obidvoch modeloch jazdiť na čisto elektrický pohon do rýchlosti 120 km/h. Spaľovací motor sa zapína až pri vyšších rýchlostiach alebo ak vodič prudšie stlačí plynový pedál. Počas testovacieho cyklu NEDC sa elektrický dojazd pri novom BMW i8 Coupe zvýšil na 55 kilometrov a pri novom BMW i8 Roadster bola zaznamenaná hodnota 53 kilometrov.

Spaľovací motor prešiel pre potreby nového BMW i8 Coupe a nového BMW i8 Roadster ďalšou optimalizáciou. Trojvalcový, preplňovaný motor dosahuje maximálny výkon 170 kW/231 koní so zdvihovým objemom 1,5 litra a krútiacim momentom 320 Nm. Pri prevádzke tak vydáva ešte športovejší zvuk. Výkon systému pri súčasnom využití elektrického aj spaľovacieho motora v súčasnosti dosahuje 275 kW/374 koní. Akcelerácia nového BMW i8 Coupe z 0 na 100 km/h je 4,4 sekundy, zatiaľ čo novému BMW i8 Roadster to trvá 4,6 sekundy. Pri obidvoch modeloch je maximálna rýchlosť elektronicky obmedzená na 250 km/h. Kombinovaná spotreba paliva podľa európskeho skúšobného cyklu pre plug-in hybridné vozidlá predstavuje pri modeli BMW i8 Coupe 1,9 litra, resp 2,1 litra na 100 km.

Predný náhon zabezpečuje elektrický motor, zadné kolesá poháňa spaľovací motor. Spoločne tak vytvárajú systém s charakteristickým hybridným pohonom všetkých štyroch kolies, ktorý je ovládaný inteligentným riadením energie vozidla. V prípade, že vodič zrýchľuje mimoriadne energicky, elektrický motor v hybridnom režime dodá spaľovaciemu motoru extra príkon. Dokáže tiež rekuperovať energiu a dobíjať tak vysokonapäťovú batériu pri dobiehaní a brzdení.

Keď sa aktivuje funkcia navigačného systému, inteligentné riadenie energie zabezpečí, aby bol elektromotor využitý čo najviac a čo najefektívnejšie. Systém vyhodnotí celkovú trasu a nastaví riadenie pohonu tak, aby bol napájaný čisto elektrickou energiou, obzvlášť na úsekoch cesty s predpísanou nízkou rýchlosťou.

zdroj: BMW Group