Profituning 2021

Nové Porsche 911 GT3 RS

25. august 2022Publikoval M. Lábaj

Privítajme najnovšiu GT3 RS a sa zároveň vráťme 50 rokov späť, do roku 1972 keď sa narodilo Porsche 911 Carrera RS 2.7 – najrýchlejšie nemecké športové auto. Svoj príbeh Carrera RS začala ako homologizačný špeciál s mnohými technologickými inováciami. V tom čase to bola najvýkonnejšia 911 prvej generácie. S výkonom 210 koní pri 6300 otáčkach za minútu a krútiacim momentom 255 Nm, ktorý poskytoval vzduchom chladený plochý šesťvalec bolo Porsche kráľom ciest.

Dnes, o päťdesiat rokov neskôr, je technológia na míle vzdialená tomu čo bolo v roku 1972. Aj napriek tomu sa však radi vraciame späť, keď z auta bolo cítiť vôňu benzínu a poctivú mechaniku. Porsche všetky inovácie využíva k tomu, aby sa šoféri cítili ako šoféri, nie počítačovými hráčmi. 911 GT3 RS je najostrejšou verziou cestného auta. Samotné Porsche ho označuje ako najextrémnejšia 911 doteraz.

Novinkou je centrálny chladič, ktorý nahradil tri chladiče v minulej generácií. Vďaka kompaktnejšiemu chladiču vpredu sa uvoľnilo miesto prvkom aktívnej aerodynamiky. GT3 RS dokáže vyvinúť až 409 kilogramov prítlaku pri rýchlosti 200 km/h, čo je dvakrát toľko ako predošlá 991.2 GT3. Pri rýchlosti 285 km/h je to však až vyše dvojnásobok, 860 kilogramov tlačí Porsche k zemi. Po prvýkrát sériové auto disponuje i systémom redukcie odporu vzduchu, alebo ako poznáme skrátene DRS. RS-ko je navyše o 29 milimetrov širšie ako klasická GT3.

525 koní (386 kW) a 465 Nm pochádza z atmosféricky plneného 4,0-litrového plochého šesťvalca, ktorý v tom momente točí 8500 otáčok za minútu. Divoký výkon zabezpečili okrem iného aj ostrejšie vačkové hriadele a systém samostatných škrtiacich klapiek z motoršportovej divízie. Porciu 525 koní spracováva 7-stupňová prevodovka PDK. Vďaka nej sa čas zrýchlenia z nuly na 100 km/h drží na čase 3,2 sekundy. 0 až 200 km/h zdolá za 10,6 sekúnd. Maximálna rýchlosť 911 GT3 RS činí 296 kilometrov za hodinu.

Extrémne Porsche krotia 6-piestikové strmene s 408 mm kotúčom na prednej náprave a 4-piestiky na 380 mm kotúči vzadu. Pre náročných je karbón-keramické obloženie tiež v ponuke. 911 stojí na kovaných 20 a 21-palcových diskoch s centrálnym uchytením. Hmotnosť auta sa zastavila na čísle 1482 kilogramov a to aj vďaka použitiu uhlíkovými vláknami vystužených plastov na dverách, predných blatníkoch, sedadlách a ďalších dielov. Porsche ponúka aj balík Clubsport a to bez akýchkoľvek ďalších príplatkov. Jednoducho ho stačí len zaškrtnúť. Ten obsahuje ochranný rám za dvojčlennou posádkou, 6-bodové pásy a ručný hasiaci prístroj. Cenovka za tento špeciál začína na 251 818 €, no veľmi jednoducho sa dá navýšiť na tristo tisíc. Stačí sa trochu pobaviť s konfigurátorom.

text: M.Lábaj, foto: Porsche