Profituning

Nový Jeep Grand Cherokee L

10. január 2021Publikoval M. Lábaj

Po dlhých desiatich rokoch Američania vynovujú jedno z obľúbených SUVčiek. Napriek vyššiemu veku minulej generácie sa zákazníkom auto stále páči. Za rok 2020 automobilka predala 210 000 kusov. Model Grand Cherokee je tu s nami už od roku 1993 a toto bude jeho piata generácia. Novinka bude postavená na predĺženej platforme, ktorá prvýkrát prináša sedenie pre siedmych pasažierov.

Zvonku je to stále klasický Jeep, žiadne extrémne zmeny dizajnu. Nový Cherokee využívá známu prednú masku delenú na 7 častí, okolo nej avšak osadili štíhlejšie svetlá s výbornou svietivosťou vďaka LED technológií. Je vidieť, že sa návrhári nechali inšpirovať legendárnym Grand Wagoneerom a jeho ducha sa dá nájsť i v dnešných vozidlách. Z profilu je Jeep skutočne obrovské auto, línia strechy je takmer rovná až dozadu, kde sa potom zlomí do elegantnej zadnej časti. Tú vyznačujú tenké takisto LED svetlá natiahnuté hlboko spod zadného okna až takmer k zadnému blatníku. Mohutnú karosériu držia na ceste 21-palcové disky kolies. Vysoké boky zároveň umožnili montáž vyšších okien, čím sa dosiahla lepšia viditeľnosť z kabíny. Na dĺžku Grand Cherokee meria až 5205 mm, jeho šírka je 1963 mm a rázvor náprav sa natiahol až na 3091 mm.

Pod prednou kapotou zostávajú známe motory. Verzia pre americký trh má na výber dva benzínové agregáty, buď to bude slabšia V6 s objemom 3,6-litra a výkonom 290 koní (216 kW) a 348 Nm alebo silnejší agregát 5,7-litrová V8 Hemi s hodnotami 357 koní (266 kW) a krútiacim momentom 528 Nm. Na našom trhu to ale vidíme na nejaký 2,0 hybrid... Obidvom motorom asistuje rovnaká 8-stupňová aická prevodovka, pričom si môžete vybrať medzi pohonom jednej nápravy a 4WD. Rozdiely medzi týmito pohonnými jednotkami robia v podstate iba čísla pri ťahaní prívesov. V6 maximálne potiahne príves s hmotnosťou 2800 kg, za V8 Hemi sa dá naložiť ešte o 465 kg viac, teda najviac 3265 kilogramov. Úplnou novinkou je systém pohonu všetkých štyroch kolies. K dispozícií sú až tri jeho rôzne varianty – Quadra-Trac I, Quadra-Trac II a Quadra-Drive II. Ten posledný zahŕňa aj elektronický zadný samosvorný diferenciál. Jednou z vychytávok, ktorú majú všetky typy, je odpájanie prednej nápravy. Na rovnej ceste auto samo zistí, že nepotrebuje pohon oboch náprav, prepne sa do pohonu zadných kolies. Tým sa znižuje spotreba a rovnako znižuje opotrebovanie súčiastok. Ak však odbočíte mimo spevnený povrch a senzory zaznamenajú pokles trakcie, auto samo pripojí prednú nápravu naspäť.

Nový Grand Cherokee prináša tiež revolučný vzduchový podvozok Quadra-Lift. Tento podvozok má až 5 rôznych nastavení tvrdosti a výšky. Režim Normal poskytuje svetlú výšku 212 mm, v režime Off-Road 1 sa Jeep zodvihne o 40 mm, ak by to však stále nestačilo, mód Off-Road 2 pozdvihne karosériu až do výšky 272 milimetrov od zeme. Potom tu je ešte režim Aero, ten zase zníži podvozok, a to na 191 mm. A posledný mód, Park Mode. V tom sa vzduchový podvozok spustí k zemi až na 166 mm. Jeep uvádza že je to pre lepší prístup do obrovského kufra a pohodlnejšie nastupovanie. Samozrejme, režimy si môže vodič meniť podľa nálady aj za jazdy.

Vnútri kabíny čaká na posádku najvyšší a najmodernejší luxus. Vodič je obklopený digitálnymi obrazovkami, rovno pred ním je bezrámová obrazovka s uhlopriečkou 10,25-palca. Na nej si zo širokej ponuky možností zobrazenia určite nájde to svoje. V strede palubnej dosky sa nachádza 10,1-palcový ovládací panel nového informačno-zábavného systému Uconnect 5. Obidve obrazovky dokáže vodič šofér prostredníctvom multifunkčného koženého volantu. Sedadlá v prednom rade sú nastaviteľné až v 16-tich smeroch, zároveň sú vyhrievané a ventilované, no ponúkajú taktiež masážne funkcie. Podobný komfort môžu mať i pasažieri v druhom rade, ak zaškrtnete pri výbere nejaké políčka naviac. V celom interiéri sa nachádza až 12 vstupov typu USB A a USB C. Tomu sa skutočne povie moderný luxus. Posádku pri cestovaní môže zabávať aj počúvanie kvalitnej hudby zo sústavy 19-tich reproduktorov celkového výkonu 950 Wattov, poriadne basy zase vytvára 10-palcový subwoofer. V premávke stráži auto až 110 rôznych asistentov a bezpečnostných systémov, bližšie si o nich všetkých prečítate len v príručke vozidla. Piata generácia Jeepu Grand Cherokee L bude dostupná v štyroch verziách výbavy – Laredo, Limited, Overland a Summit. Ceny ešte zatiaľ neboli zverejnené. Pravdepodobne automobilka rozdá cenníky až pri príchode auta na trh, čo má byť niekedy v lete tohto roka. My sme veľmi zvedavý, koľko budú pýtať Američania za najvyššiu triedu luxusu.

text: M.Lábaj, foto: Jeep