Profituning

Nový kráľ Le Mans?

21. január 2021Publikoval M. Lábaj

Japonská automobilka mieri s vylepšeným vozidlom opäť ovládnuť vytrvalostné preteky. Pre rok 2021 Toyota predstavila upravené auto triedy LMP1 v závodoch FIA World Endurace Championship (WEC), ktorým je model GR010 Hybrid.

Nový stroj nahradí úspešnú TS050 s víťazstvami z rokov 2018 až 2020. Pozmenené pravidlá súťaže prinútili inžinierov ešte viac premýšľať a zároveň rozlúštiť otázku ako zrýchliť. GR010 nie je tým „ideálnym“ nástupcom, ako by mnohí mohli tvrdiť. Novinka je ťažšia zhruba o 162 kilogramov, celková váha špeciálu je tak 1040 kg a narástla o niekoľko milimetrov do všetkých troch smerov. 250 mm do dĺžky a po 100 mm do výšky i šírky. Toyota prezradila, že vývoj takéto stroja zabral 18 mesiacov. Podieľali sa na ňom technici v Nemeckom sídle športového tímu, zatiaľ čo v rodnom Japonsku pracovali výhradne na elektrickom pohone.

GR010 poháňa hybridný pohon. Jeho súčasťou je spaľovací benzínový motor V6 s objemom 3,5-litra preplňovaný dvomi turbodúchadlami. Agregát dosahuje výkon 671 koní (500 kW), ktoré tlačí na zadné kolesá. Predné kolesá sú poháňané elektrickou silou 268 koní (200 kW). Tu do závodu však vstupujú pravidlá. FIA obmedzila maximálny kombinovaný výkon na presne 500 kW, čo znamená, že V6-tka bola vyladená tak, aby vhodne doplňovala elektromotory. Ďalším pravidlom zase je, že elektromotor nemôže poháňať vozidlo, kým nie je dosiahnutá rýchlosť 120 km/h. Takže pomalé prejazdy serpentín zabezpečuje iba spaľovací motor a pohon zadných kolies. Síce sa stratia raketové výstrely zo zákrut, no pre divákov to určite bude atraktívnejšie.

Organizácia FIA si zmenami v pravidlách takisto sľubuje vyrovnanejšie štartovacie pole v najvyššej triede. Zatiaľ čo LMP1-tky krúžili v ideálnej dráhe počas akýchkoľvek podmienok, my sme sa radšej pozerali na vozy GT. To sa však má tiež zmeniť. Pre Toyotu budú obhajovať tituly dve posádky a to v zložení Kamui Kobayashi, Mike Conway a Jose Maria Lopez v aute číslo #7 a Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima a Brendon Hartley v #8.

text: M.Lábaj, foto: Toyota