Profituning

NSX reloaded

20. apríl 2020Publikoval M. Lábaj

Poznáte to, mesiace alebo až roky strávite v garáži stavbou vysnívaného auta. Po nespočetne veľa dlhých poobedných či nočných šícht sa to konečne stane. Dokonané dielo sa preberie k životu a je pripravené ukázať sa svetu. Prvá cesta povedie k autoumyvárni, zmyť z povrchu zasadnutý prach. No potom prichádza radosť z každej chvíle za volantom. Takto sa začal aj príbeh Hondy NSX prvej generácie, ktorá bola dokončená v roku 2015.

Jej život avšak ostal visieť na vlásku po nehode na okruhu rok nato. Majiteľ vyviazol bez vážnejších zranení, lenže NSX bola zničená. Krásna Honda s hliníkovým šasi i karosériou mala na mále. Jun, jej majiteľ, to ale nevzdal, auto sa rozhodol opraviť. No neostalo to len pri oprave, využil to, že vozidlo je opäť v garáži pre ešte agresívnejší vzhľad. Teraz, po ďalších štyroch rokoch ladenia, pasovania a výroby dielov na mieru je NSX opäť hotová.

Poriadne nahnevaný výraz začína vpredu, Jun vymenil starý predný nárazník za väčší kus od firmy Sorcery. Ten následne doplnil výrobou vlastného splitteru z polyméru vystuženého uhlíkovými vláknami. Rovnako urobil s blatníkmi. Tie sú tej istej značky, musel ich ale upraviť, aby pasovali s bočnými prahmi od Marga Hills. A upravil i prahy, v prednej časti na ne dorobil malé krídelko z uhlíkového vlákna. Zadné blatníky Marga Hills tiež ostali na svojom mieste, boli ale výrazne premodelované. Jun ich predĺžil úplne až dozadu, kde vytvárajú dva vertikálne otvory. Zadný nárazník Burn-Up s otvorenou centrálnou časťou mu zase poskytol dostatok priestoru pre vyrobenie vlastného karbónového difúzora.

Exteriér už len dopĺňajú predné LED smerovky pod vyklápacími svetlami. Zadné svetlá, ktoré si Jun vyrobil sám, ostali na Honde. Nad nimi sa však rozpína obrovský spojler Esprit GT Wing 052 s centrálnymi piliermi. No a tie maličké Magical Racing spätné zrkadlá na tenkej stopke sú jednoducho krásne. Interiér je oholený o pár vecí, v podstate sa po nehode nijako výrazne nezmenil. Na okruhu svoju prácu perfektne odvedú sedadlá Sparco Rev2 a Momo Race volant. Hlavný prístrojový panel nabral vďaka tabletu Nexus od Googlu vymoženosti 21. storočia. V ňom beží software Defi Smart, ktorý umožňuje totálne vlastné nastavenie zobrazovania informácií o motore i aute. Okolo neho je však stále štvorica analógových ukazovateľov. A prvotriednu bezpečnosť zaručuje ochranný rám Okuyama.

Za kabínou je uložený legendárny motor s označením C30A s časovaním ventilov VTEC. Aj 3,0-litrová V6 dostala pár úprav. Toda Racing zväčšila objem na 3,1-litra a dodala kované piesty s vysokou kompresiou i vačkové hriadele. Olejová vaňa ARC zabraňuje prelievaniu oleja pri ostrých prejazdoch zákrutami. Nádherný zvuk agregátu vytvárajú ladené zvody Fujitsubo a jedinečný výfuk RYF GT z titánu. Motor s úpravami produkuje fajnových 350 koní. Hliníkový chladič vody a chladič oleja Trust sa starajú o odvádzanie prebytočného tepla. S motorom je spojená originálna 5-stupňová prevodovka cez odľahčený zotrvačník Exedy a dvojlamelovú spojku Carbon-R. Výkon na zadné kolesá rozdeľuje samosvorný diferenciál OS Giken.

V podvozku naplno pracujú tlmiče Öhlins a Eibach pružiny. Sú nastavené tak, aby sa dalo auto používať každý deň a zároveň zvládlo aj okruhové dni. V širokých blatníkoch si domov našli disky značky Rays typ Gram Lights 57Xtreme vo veľkosti 18x10,5“ vpredu a 19x10,5“ vzadu. Tie ale NSX obúva len počas bežného dňa. Na okruh používa Jun kolesá Rays Volk Racing TE37SL s rozmermi 17“ a 18“ na zadku. Dostatok priľnavosti vtedy zabezpečujú pneumatiky Yokohama Advan A050. Pod kolesami však vždy brzdia NSX 4-piestikové predné strmene Brembo s platničkami Endless MX72. Po rokoch je tak Honda opäť na kolesách a brázdi kľukaté japonské cesty. Je ale tento projekt skutočne hotový? Navzdory výborne odvedenej práce sa majiteľ aj tak priklonil k negatívnej odpovedi.

text: M.Lábaj, foto: Dino Dalle Carbonare - speedhunters.com