O budúcnosti driftingu s Vaughnom Gittinom

05. november 2014Publikoval P. Kovács

Najväčšia hviezda madridského finále seriálu Gymkhana GRiD, popri "fenoméne" Ken Block bol dozaista jeden z najlepších driftérov sveta súčasnosti - Američan Vaughn Gittin Jr. S jazdcom, ktorý si sám stavia svoj špeciál Mustang RTR a ktorý bol vyhlásený za najlepšieho pretekára dekády v najnáročnejšom driftérskom seriáli Formula Drift, sme sa v paddocku spoločne s maďarským kolegom z Formula.hu rozprávali o jeho výlete do seriálu NASCAR a hlavne o vývoji populárnej disciplíny drifting.

gittin jr 

Ako hodnotíš tohtoročné tretie miesto v šampionáte Formula Drift, ktorého víťazom si sa stal pred štyrmi rokmi?

Bol to vydarený ročník, ale výborným by som ho nenazval... Dosiahli sme pekné úspechy, dokázali sme vyhrať dva preteky po sebe ale viac krát sme mali veľkú smolu, zlyhala technika, no priznám sa, boli chvíle keď som urobil chybu ja. Celkovo som ale pyšný, že po toľkých problémoch som dosiahol na tretie miesto, v tak náročnom seriáli, napriek tomu že samozrejme chcem vždy vyhrať. Poznám kvality môjho tímu a auta, tiež svoje schopnosti, preto sa na rok budem opäť snažiť skončiť ako víťaz.

Máš pocit, že šťastena nestála pri tebe?

Toto by som nepovedal, skôr to bolo o hlúpych technických problémoch a o tom, že pre množstvo aktivít a rôznych činnostiach som nie vždy dokázal na 100% koncentrovať na svoju úlohu.

gittin jr 

V tomto roku sa zmenilo bodovanie seriálu, víťazstvo znamená po novom väčší bodový náskok. Podľa teba to bolo dobré rozhodnutie?

Podľa mňa áno, aj keď to vcelku nezaváži, každý je bodovaný podľa toho istého kľúča a aj tak sa stane majstrom ten, kto podal najlepší výkon počas roka.

Spomínal si, že sa je ešte kam posúvať, čo sa týka tvojho tímu. Vidíš priestor na zlepšovanie aj celkovo v prípade seriálu?

Faktom je, že sa bavíme o najsilnejšom driftérskom seriáli sveta, kde jazdia výborní pretekári a ktorý je úspešný aj vďaka obrovskému záujmu divákov. Napriek tomu si myslím, že je čo vylepšovať a to nie iba u nás, ale celkovo v driftingu ako takom a urobiť ho zrozumiteľnejším v očiach obecenstva. Je to zvláštny druh motoršportu, ktorý sa boduje - bez časomiery, bez šachovnicovej vlajky v cieli, preto sa ťažko sleduje a chápe. Bolo by dobre, keby bol drift tak isto jednoduchý ako futbal, no neviem či sa to vôbec niekedy podarí docieliť, každopádne treba na tom podľa mňa pracovať.

gittin jr 

Myslíš si, že by pomohlo vývoju driftingu keby sa usporiadal jednotný, svetový šampionát, v ktorom by si mohli zmerať sily americkí, európski a japonskí pretekári?  

Podľa mňa by to mohlo dobre fungovať, ale doteraz nevidím náznak podobnej iniciatívy. Aj ja osobne mám nápady v tejto téme, ako by sa dal dať dokopy jednotný seriál. Skôr či neskôr k tomu musí dôjsť, potrebný je svetový driftérsky seriál, ktorý je ale finančne dostupný pre tímy. Vyžaduje to ale veľa práce, totiž tento šport je ešte veľmi mladý, nie je vyzretý ako napríklad F1 alebo Nascar...

Mohol by byť takýto šampionát lákavým aj pre veľké automobilky?

Verím, že áno! Napríklad Ford zainteresovaný je už teraz a v USA sa angažujú do driftingu v menšom aj Nissan či Chevrolet. V Európe sa ešte ľady nepohli, automobilky zatiaľ nevidia význam vstúpiť do tohto formou sponzorstva či vývoju, ale jednotný systém by tomu určite napomohol.

V tomto roku si popri driftovaní absolvoval aj jeden kanadský pretek série Nascar...

Bolo to ohromujúce! Nikdy pred tým som takéto auto nešoféroval a v rámci prípravy som mal k dispozícii iba 20 minút testovania, napriek tomu mal to strašne bavilo. Tí chalani sú totálni blázni! Nakoniec som prekoval svoje očakávania a bol to perfektný zážitok.

gittin jr 

Prípadne si aj pouvažoval o vážnejšom pokračovaní tohto úletu?

Nie, ale priznám sa, napadlo ma to... Dokonca som dostal aj ponuku, ale drift je moja vášeň, preto by som nechcel príliš veľa času tráviť inde. Keby som začal jazdiť Nascar, tak by som  chcel vyhrať, čo by si vyžiadalo roky tvrdej práce. Samozrejme ak sa opäť pritrafí jednorázová ponuka bez nároku na výsledky, tak ju rád využijem!

Nabitý rok je za tebou, aj ten budúci bude podobne akčný?

Áno, veľa vecí robíme teraz paralelne, pracujem na viacerých video-projektoch, chystáme nový Mustang RTR, pri tom veľa pretekám, robím exhibície a často sa zúčastňujem doplnkových závodov akým je aj teraz Gymkhana.

gittin jr 

Keď sme pri cestovaní, kam chodíš najradšej?

Veľmi rád som v Japonsku a Jamaicu doslova zbožňujem. Len si tak oddychovať, vypnúť a užívať si život...

V tomto krátkom rozhovore sme spomenuli niekoľko rozličných projektov. Ktorý je pre teba vlastne ten najdôležitejší?

To je dobrá otázka... Prioritou je pre mňa profesionálny drifting a vývoj Mustangu RTR. Veľmi veľa času trávime zdokonaľovaním Mustangu, aby sme stavali čo najlepšie pretekárske vozidlá, čoho základom je ale zbieranie skúseností v motoršporte.

gittin jr

Autogramiáda na Gymkhana Grid Final - Madrid 11.november.2014.

gittin jr

Gittin na tlačovej konferencii po skončení finále Gymkhana.

ken block

Preteky vyhral na famóznej Fieste Ken Block. Reportáž z Madridu si prečítate v novembrovom vydaní Power magazínu.

text: Kovács, rozhovor: formula.hu, foto: Kovács, Monster Energy