Profituning 2021_2

Óda pre Countach

16. november 2022Publikoval M. Lábaj

Milujeme neskrotné autá. Autá, s ktorými treba bojovať pretože každú chvíľu majú snahu vyletieť z cesty. Avšak ten pocit po jazde je neopísateľný. Prežili to obaja, šofér i auto. Slávnostný pocit víťazstva človeka nad strojom. A preto miluje svoje Lamborghini Countach aj Kazuki z Japonska.

Kazuki je zároveň aj zakladateľom spoločnosti Madlane, ktorá sa venuje úpravám automobilov. Jeho Countach parkuje na čestnom mieste, na firemnom nádvorí v Okajame. Tento zázrak talianskeho inžinierstva tiež definoval samotný koncept moderného superšportu. No tiež treba poznamenať, že Marcello Gandini predtým než navrhol Countach, sa venoval interiérmi bytov, nábytkom a industriálnemu dizajnu. To by mohlo vysvetliť všetky tie úžasné uhly na karosérii.

A vlastne to ani nie je prvé Lamborghini, ktoré v spoločnosti Madlane upravovali. Minulý rok odhalili upravené biele Diablo v štýle 90-tych rokov. V prípade Countach však Kazuki ponechal nesmrteľné línie tejto bláznivej mašiny. Taliansky superšport je tak ikonický, že vyvoláva pocit deja vu, že ste ho už niekde videli. Sen sa však stáva skutočnosťou v okamihu, keď zistíte, že si Countach môžete naživo ohmatať. Okolo Lamborghini je navyše taká zvláštna aura, vysiela okolo seba svoju mechanickú surovosť. Akoby bolo ukuté majstrom kováčom.

Najextrémnejšou verziou Lamborghini Countach bola séria vyrobená v roku 1988, keď taliani oslavovali 25 rokov od založenia spoločnosti. Pôvodná LP400 z hľadiska štýlu oproti nej pôsobí o čosi mäkšie. Ku dielu bol totiž prizvaný ďalší taliansky umelec, ktorý dokázal legendárny Gandiniho dizajn ešte okoreniť. Bol ním Horacio Pagani. Ikonické horné vzduchové kanály boli predĺžené a výstupné rebrá otočené, čo umožnilo otočiť aj boxy nasávania vzduchu. Tým sa uvoľnil priestor okolo chladičov, čo umožnilo lepšie prúdenie vzduchu a chladenie. Auto sa tým zlepšilo nielen technicky, ale aj esteticky, keďže bočná línia strechy bola súvislejšia. Čierny Countach vzbudzuje otázku, či Darth Vader mal vlastne niekedy vodičský preukaz.

Ako teda Kazuki vylepšil toto umelecké dielo? Slovo jemne sa nedá spojiť so samotným Lamborghini. No pri úprave tohto konkrétneho modelu 25. výročia bol zvolený skutočne jemný prístup. Ak sa pozriete pozorne, uvidíte, že blatníky predných aj zadných kolies boli rozšírené, pričom si ale zachovali svoje pôvodné obrysy. Vyhladené boli tiež nárazníky, najväčšou úpravou si však prešiel podvozok. Countach dostal vzduchové odpruženie.

Tým vznikol priestor pre skvostnú súpravu kolies, ktoré sa hodia k tomuto monštru z Bologne. Legendárne zlaté disky BBS E57 s rozmermi 17×9 palcov vpredu a 18×14,5 palcov vzadu s centrálnym uchytením a leštenými límcami dokonale pasujú ku tvarom karosérie. Countach má asi ten najkontroverznejší a najradikálnejší dizajn v celej automobilovej histórii. Ale čo je možno pre niektorých ľudí ešte viac rozhorčujúce, sú vzduchové vaky v takomto ikonickom superšporte. A čo si myslíte vy o takýchto úpravách auta z plagátov?

text: M.Lábaj, foto: Toby Thyer – speedhunters.com