Okruhová zbraň: Porsche 944 Turbo

07. marec 2018Publikoval P. Kovács

Model 944 je športový automobil Porsche AG, vyvinutý zo základu modelu 924. Výroba bola zahájená v roku 1982 a skončila v roku 1991. Pôvodne bol model 944 plánovaný ako nástupca modelu 924, avšak v skutočnosti sa oba typy vyrábali súbežne aj naďalej. Model 944 priniesol firme Porsche pomerne veľký úspech, pričom sa vyrábalo niekoľko variant: 944, 944 S (Super), 944 Turbo, 944 S2, 944 Turbo S a časom aj Cabrio. Veľmi sa o tom síce nehovorí, ale model 944 bol v roku 1984 veľkolepým víťazom v teste jazdných vlastností v rámci magazínu Road&Track.

Príbeh tohto projektu sa začal v roku 2009 kúpou Porsche 944 Turbo na eBay. Patrick už jednu 944-ku upravil, no už bola viac menej na odpis, takže všetky použiteľné diely putovali do novo zakúpenej. 4 roky jazdilo a svoj pôvab zmenilo z rýchleho street auta na úplne oholený track car, no po nehode sa začal písať jeho skutočný príbeh. Už z prvého pohľad je zrejmé, že sa jedná o poriadne nabitú mašinu schopnú robiť neporiadok kdekoľvek. Konkrétnejšie povedané, jedná sa o time attack špeciál jazdiaci časy 1:34.8 na Sydney Motorsport Park (GP verzia). Deje sa tak vďaka kvalitnému podvozku a 505 konským silám a 630 Nm pochádzajúcim spod prednej kapoty.

Je nutné dodať, že na takúto porciu výkonu auto aj naozaj vyzerá! Celý dizajn auta je ladený do temných farieb – auto je v saténovom lakovaní od firmy Motographics s naozaj extrémnym bodykitom od firmy I.F.C., ktorý má za úlohu vyvíjať dostatočný prítlak na šantenie po trati. Predný nárazník obsahuje obrovský otvor pre intercooler, naozaj mohutný karbónový splitter a nechýbajú ani bočné plutvy. Viditeľné je aj množstvo funkčných otvorov v prednej kapote a predných širokých blatníkoch. Príjemným detailom je fakt, že predné vyklápacie svetlá prenechali miesto tým fixným. Výrazne rozšírené sú aj zadné blatníky, na ktoré nadväzuje naozaj neprehliadnuteľné, vertikálne montované racingové krídlo od DJ Engineering.

Vnútrajšok je oholený až na kov a ako ináč, ladený komplet do čierna – palubná doska potiahnutá alcantarou, čierna športová škrupina Cobra Evo, čierna kompletná ochranná klietka, čierny volant RPM a modrý bezpečnostný pás Sparco. V interiéri tiež nechýba množstvo elektronických vychytávok a teda palubovka je domovom centrálnej displejovej jednotky Motec SDL a centrálny panel je zákazkový, obsahujúci zopár dôležitých prepínačov.

Porsche 944 Turbo je od výroby poháňané 2,5-litrovým štvorvalcom s výkonom od 220 do 250 konských síl, no v tomto prípade je jeho objem zväčšený na 3,1-litra s osadeným slimákom Garrett GTX3582 (aktuálne fúka 22 psi). V podstate všetka technika tohto projektu dostala silnejšie komponenty - väčšie a hlavne silnejšie šróby hlavy valcov od firmy ARP, kombináciu Arrow ojníc a kovaných piestov CP, vŕtané a zväčšené kanáliky na 246cfm, 49mm sacie ventily Ferrera spolu so 40mm výfukovými ventilmi,  titánové pružinky a retainery a C.P.E. hydraulická vačka.

Dodávku paliva a celý proces zapálenia zmesi má na starosti kombinácia viacerých high performance dielov - sekvenčný zapaľovací systém Bosch HEC 716 CDI s manažmentom motora Motec M400 a palivo E85 je pritom čerpané trojicou palivových púmp Bosch 044 z palivovej nádrže Evolution umiestnenej v kufri. Samozrejmosťou je nerezový výfuk Evolution Industries so zvodmi 4-1 od firmy C.E.P a kompletná kabeláž Milspec.

Porsche 944 je od výroby zadokolka a vo väčšine prípadov s manuálnom prevodovkou. Keďže sa tu bavíme o time attack mašine, manuál ostal tam, kde pôvodne bol – zmenili sa len jeho komponenty spolu s dielmi zvyšku pohonného ústrojenstva. V aute je teda šesť stupňový manuál, ktorý je omnoho ostrejší než jeho starší sériový brat a to aj vďaka závodnej single plate spojke Jim Berry a custom 60-2 prítlačnému tanieru C.E.P. Bezproblémovú rotáciu zadných kolies zabezpečuje diferenciál KAAZ a o chladenie namáhanej prevodovky sa stará obal od California Motorosport USA.

Aj keď sú blatníky výrazne širšie, mohutné kolesa Fiske Mach V s rozmerom 18x11,5J a pneumatikami Yokohama s rozmerom 295/30 aj tak mali čo robiť, aby vyplnili ten voľný priestor v podbehoch. No všetko sa zadarilo a tie anodizované krásky vyzerajú na aute úžasne! O stabilitu na vozovke sa teda stará starostlivo vyskladaný podvozok – vpredu sa nachádza pruženie McPherson s nastaviteľnými tlmičmi Moton a pružinami Eibach so znížením 65mm. Rovnaký setup až na McPherson pruženie nájdeme aj na zadnej náprave. Predná aj zadná náprava sú ešte zosilnené stabilizátormi Tarrett. O bezproblémový brzdný účinok sa starajú brzdové kotúče 330mm vpredu a 298mm, do ktorých hryzú štvorpiesty Brembo s doskami PFC.

Porsche 944 Turbo, rok výroby: 1986
Motor: Zážihový 2,5-litrový preplňovaný štvorvalec, objem zväčšený na 3,1-litra, turbo Garrett GTX3582 (22 psi), 505 koní a 630 Nm, pohon na E85, väčšie 9/16 šróby hlavy valcov od ARP, vyvážená kľuka, Arrow ojnice, CP kované piesty, vŕtané a zväčšené kanáliky na 246cfm, 49mm sacie ventily Ferrera, 40mm výfukové ventily, titánové pružinky a retainery, C.P.E. hydraulická vačka – zdvih .537“/.502“, 114 lobe separation, Petersons dry sump olejová pumpa externá, sekvenčný zapaľovací systém Bosch HEC 716 CDI, manažment motora Motec M400, kompletná kabeláž Milspec, trojica palivových púmp Bosch 044 (2x dnu, 1x von), palivová nádrž Evolution, nerezový custom výfuk Evolution Industries, C.E.P. zvody 4-1
Pohon: Zadných kolies, 6-stupňový manuál, závodná 1-lamelová spojka Jim Berry, LSD KAAZ, custom 60-2 prítlačný tanier C.E.P. USA, chladenie prevodovky obalom California Motorposrt USA
Podvozok: Kolesá Fiske Mach V 18x11,5J v anodizovanom finiši, pneu Yokohama AO050 v rozmere 295/30, vpredu pruženie McPherson, nastaviteľné tlmiče Moton vpredu aj vzadu, pružiny Eibach (zníženie 65mm) vpredu aj vzadu, stabilizátor nápravy Tarrett vpredu aj vzadu, brzdové kotúče 330mm vpredu a 298mm vzadu, štvor-piestikové brzdiče Porsche Brembo vpredu aj vzadu, doštičky PFC Brakes vpredu aj vzadu
Karoséria: I.F.C. extrémny wide body kit, mohutný predný karbónový splitter s bočnými plutvami, zadné karbónové krídlo vertikálne uchytené DJ Engineering, vyklápacie svetlá nahradené fixnými, custom upravené podbehy, výrazné výduchy prednej kapoty a blatníkov (funkčné!), zadný difúzor, čierny matný lak od Motographics
Interiér: Kompletne odstrojený, škrupinová sedačka Cobra Evo, kompletná ochranná klietka, volant RPM, palubovka potiahnutá Alcantarou, custom ovládací panel v strede, bezpečnostný pás Sparco, centrálna displejová jednotka Motec SDL,

text: Milan Dzadík, foto: Ben Hosking