Profituning

Okruhové bláznovstvo po škandinávsky

13. august 2020Publikoval M. Lábaj

Ej, nejako sa nám tu rozrastajú tie kombíky a veru severskí obyvatelia ich tiež majú radi. V dobe popularity rodinných áut s batohom na chrbte si pripomeňme jeden vydarený kúsok z minulosti. Modré Volvo 245 DL vyrobené v roku 1981 spadlo do Tobiasovho vlastníctva pred 17-timi rokmi. Auto kúpil ako zábavnú zadokolku na zimu. Dokonca bolo aj celkom v slušnom stave na svoj vek. Ale ako to s takýmito vozmi dopadne, už všetci dobre vieme...

Rok na to už mala 245-ka v sebe silnejší motor z novšieho modelu 850 GLT. A krátko na to sa to celé začalo. Tobias tak akosi obsadil garáž jeho otcovi, tomu to našťastie veľmi nevadilo a nechal svojmu synovi priestor aby skúsil čo dokáže. Jeho inšpiráciou bola okruhová skupina A, v ktorej Volvo pretekalo s modelom 242 a sedan 850 z pretekov BTCC. Aj v Škandinávii už vtedy behalo veľa upravených sedanov, kombíkov bolo ale ako šafranu, a z toho mála ich ani nevyužívali na okruhoch. Tak nasledovalo zháňanie komponentov zo závodných vozidiel a montáž do 245-ky.

V motorovom priestore sa usalašil 2,3-litrový 5-valec. Sprvu okolo motora boli usádzané originálne súčiastky aj keď od iných značiek. Čínske turbo pracovalo s wastegateom z Audi S2, stlačený vzduch chladila časť intercooleru zo Scanie. V motore boli diely z iných áut od Volva, napríklad, nasávacie potrubie z S60-tky, škrtiaca klapka a skrátená olejová vaňa z 960-tky. Ak sa však niečo nedalo zohnať, Tobias nemal problém kúpiť potrebnú súčiastku taktiež od aftermarketových výrobcov. Najväčšou výzvou bolo pre neho naprogramovať riadenie motora Motronic 4.3. Prvé ladenie bolo skutočne iba pokus-omyl, no nakoniec s kamarátom odhalili čo ako funguje a úspešne riadiacu jednotku nastavili. Momentálne je v aute blok z Volva 850 s kovanými piestami JE a ojnicami SPM. Hlava pochádza zase z modelu V70 a sú v nej osadené vačkové hriadele od Autotechu a vstreky Siemens 875cc. Výfukové zvody a sacie kanály si Tobias vyrobil sám.

Za motorom je osadená prevodovka Getrag z BMW 535i s hydraulickým ovládaním spojky. Aj spojka je dostatočne silná, prítlačný tanier od Sachs Racing a lamela zo spekaného bronzu prenesie každý jeden Newton meter. Takisto celý podvozok bol upravený. Predná náprava stojí na tlmičoch Sellholm, zadok zase na Bilsteine. Spevnili ho i sady pevnejších uložení a silnejší stabilizátor. I brzdy sú pomiešané z originálnych a aftermarketových dielcov. Predné kotúče s priemerom 360 mm a štvorpiestikmi od Bremba pochádzajú z Jaguaru XKR, zadné 305 mm kotúče a strmene dodala firma AP Racing.

Veľké brzdy krásne vykukujú spoza 17-palcových diskov Compomotive s 5-lúčovým retro dizajnom. Všetky štyri disky sú rovnako široké – 8 palcov, aby na nich mohli byť obuté závodné pneumatiky. Potom už len ostávalo disky zamaskovať do karosérie, čo sa podarilo vpredu vytiahnutím blatníkov, vzadu však musel byť blatník dofúknutý. Zaujímavosťou je predná kapota, tá je celá z uhlíkových vlákien a skutočne váži len 4 kilogramy. V interiéri ostalo miesto len pre vodiča a jeho spolujazdca, na mieste ich držia 6-bodové pásy Willans a športové sedačky Cobra. Okrem dodatočných budíkov musel byť vymenený aj tachometer. Ten pôvodný už nestačil, nahradil ho prístroj VDO, ktorý je ciachovaný až do 300 km/h.

Tobias prezradil, že si vystrájanie na okruhu so starým hranatým Volvom perfektne užíva. „Milujem ten pohľad ľudí v M3-kách, alebo v Audi či Porsche, keď ich predbehnem na svojej takmer 40-ročnej 245-ke. No jednoducho tomu nedokážu uveriť, čo sa práve stalo.“

text: M.Lábaj, foto: superstreetonline.com