Profituning 2021

Pagani Utopia

22. september 2022Publikoval M. Lábaj

Už ste niekedy videli, že by orchester hral na elektronických nástrojoch? Nie? To isté si myslí aj Horacio Pagani. Hudba v sálach vždy bude znieť z klasických hudobných nástrojov. A to platí i pri automobiloch. Poctivá mechanika bude znieť vždy krajšie ako, tu už si môžete doplniť čokoľvek...

Taliansky výrobca superšportových áut Pagani predstavil svoje najnovšie umelecké dielo. Prívlastok umelecký tam nie je len tak. Ak novú Pagani Utopia vidíte len ako ďalšie športové auto, pustite si prezentačné video. Pagani nie je značka o marketingu a masovej výrobe všakovakých druhov áut. Pagani nepatrí do excelovského sveta, kde automobily sú len číslami v tabuľkách. V rozhovore pre Top Gear zakladateľ značky Horacio Pagani uviedol, že majú prístup k hybridnému 4,0-litrovému agregátu z Mercedesu-AMG. Pre Pagani núkali Nemci naladenie 4,0 V8 až na rovných 1000 koní. A prechod na hybridný pohon by tiež znamenal pohon všetkých kolies. Avšak nestalo sa tak.

Prečo? Hybridná verzia by bola totiž omnoho ťažšia než Utopia s klasickou preplňovanou V12. Suchá váha nového diela sa drží na neskutočných 1280 kilogramov. Taliani neprezradili o koľko by bol hybridný pohon ťažší avšak simulácie a výpočty ukázali, že PHEV Utopia by bola pomalšia o 5 sekúnd na jedno kolo na Nürburgringu. Vyjadrenie značky znie takto: "Autá Pagani majú byť ľahké. Takže (hoci) budeme naďalej investovať do vývoja elektrifikácie, naším najväčším cieľom je nájsť spôsob, ako urobiť auto zábavnejším, zábavnejším a viac Pagani." A to, že Pagani je úplne iná značka vidno aj v technických špecifikáciách.

Utopia má v strede uložený motor V12 so 60-stupňovým rozovretím valcov. Objem motora je 6,0-litrov a vývoj prebiehal práve v Nemeckom Affalterbachu v Mercedese-AMG. Výkon, ktorý dosahuje V12 je 864 konských síl (635 kW) pri 6000 otáčkach za minútu a pozor(!) pri vonkajšej teplote 18 stupňov Celzia. Áno takto je to doslova napísané v špecifikáciách motora. Krútiaci moment má hodnotu 1100 Nm v rozmedzí od 2800 do 5900 ot/min. Prevodovka: priečne uložená 7-stupňová skriňa X-trac s voľbou medzi aizovaným manuálom alebo rýdzim manuálom, a elektro-mechanický diferenciál. Spoločnosť tiež uvádza, že „Nech sú aické prevodovky akokoľvek inteligentné, nič nemôže nahradiť zručnosť vodiča pri radení.“

Šasi je vyrobené z kombinácie uhlíkových vlákien a titánu s rúrovým rámom vpredu aj vzadu zo špeciálnej nehrdzavejúcej chrómmolybdénovej ocele. Zavesenie kolesa tvoria kované hliníkové dvojité ramená spolu so špirálovými pružinami a elektronicky nastaviteľnými tlmičmi. Karbón-keramické brzdy dodala spoločnosť Brembo. Kotúče vpredu majú priemer 410mm, vzadu 390 mm. Na prednej náprave pracujú 6-piestikové strmene a vzadu 4-piestiky. Utopia do svojich blatníkov neobúva nič obyčajné. Jej obutie tvoria jednodielové kované APP disky s veľkosťou 21“ vpredu a 22“ vzadu. Priľnavosť zabezpečujú pneumatiky Pirelli PZero Corsa. Pri nižších teplotách však Pagani odporúča obuť Pirelli SottoZero. Pagani limituje výrobu modelu Utopia na 99 kusov, lenže ako ich poznáme pri Zonde a Huayre, môžeme očakávať ďalšie kusy v rôznych špeciálnych edíciách. Cena Utopie bola 2,19 milióna EUR. Bola, keďže sa všetky kusy už stihli vypredať.

text: M.Lábaj, foto: Pagani