Profituning 2021_2

Panda R5!

10. december 2021Publikoval M. Lábaj

V utorok ráno ma veľmi príjemne prekvapilo video na sociálnej sieti. Ako milovníka hranatých tvarov 80-tych rokov ma upútalo už od začiatku, kde majiteľ vlastnými rukami tlačil polo rozobratú Fiat Panda prvej generácie do akejsi garážovej brány s nálepkami „Manufacturers World Rally Champions“ z rokov 2006, 2007 a 2017. Odovzdanie so skromnými slovami – Mohli by ste sa na ňu pozrieť? – napovedalo, že toto bude stáť za to.

Spoločnosť, ktorej patrili garážové dvere sa nazýva M-Sport. Táto firma stavia WRC Rally špeciály pre automobilku Ford a tiež sa venuje okruhovým Bentley GT3 vozom. Momentálne pracujú aj na finálnych úpravách Fordu Pumy WRC pre sezónu 2022. A ako dopadla malá Panda v ich rukách?

Pozdravte „Pandamonium“. Panda dostala obrovský bodykit na štýl skupiny B, o vzhľad avšak vôbec nejde. Okrem bodykitu bol malý Fiat rozšírený ešte o 360 milimetrov a to preto aby jeho karosériu položili na podvozok Fordu Fiesta R5. To poskytlo inžinierom oveľa stabilnejšiu platformu na rezanie ostrých zákrut počas rýchlostných skúšok.

Fiesta R5 je považovaná za najúspešnejšie vozidlo britskej firmy M-Sport, vyrobili ich „len“ 294 kusov, získali ale množstvo víťazstiev. V Pande okrem kompletného podvozku je osadený i motor v špecifikácii R5. To znamená preplňovaný štvorvalec s objemom 1,6-litra, ktorý dosahuje výkon 300 koní a 475 Nm krútiaceho momentu. Vedľa motora je uložená 5-stupňová sekvenčná prevodovka Sadev, z nej sa rozdeľuje výkon na všetky štyri kolesá.

Interiér rovnako spĺňa každý predpis pre triedu R5, čo znamená bezpečnostný rám, športové sedačky a 6-bodové pásy. Milostný románik medzi Pandou a Fiestou R5 nebude mať žiadne ďalšie pokračovanie, teda Pandamonium ostane jediným potomkom. Lenže vo vyjadrení M-Sportu sa spomínajú ďalšie unikátne autá pod projektom MS-SV (M-Sport Special Vehicles). No, máme sa na čo tešiť, keď to pôjde podobnou cestou. Ktoré auto by ste chceli vidieť po takomto zásahu?

text: M.Lábaj, foto: M-Sport