Profituning 2021

Peugeot 205 GTI Tolman Edition

20. december 2022Publikoval M. Lábaj

Zobrať do garáže nejakú klasiku, rozobrať do poslednej skrutky, podrobne preskúmať, vylepšiť a poskladať naspäť do posledného detailu. To vedia perfektne v anglickej dielni, nad ktorou visí nápis Tolman Engineering. Touto cestou si u nich prešiel legendárny Peugeot 205 GTI.

205-ku, ako každé auto, kompletne rozobrali a zrenovovali jej karosériu. Opravili jej nádherný červený lak. Na prvý pohľad nevidno žiadny rozdiel od originálu. A o to celé ide. Okrem karosérie bol zrenovovaný aj celý interiér. 30-ročné francúzske plasty už podľahli času a množstva slnku, ktoré cez obrovské okná preniká do vnútra. Sedadlá očalúnili do kombinácie kože a látky vo farebnej kombinácií typickej pre verziu T16. Originálny volant dostal nové obšitie.

Všimnite si ale prístrojový panel. Vyzerá ako pôvodný no trochu inak zároveň. Jedná sa totiž o LCD displej od firmy Motec. Namiesto divokej modernej grafiky však zobrazuje dokonalú podobu toho originálneho. Šofér má jediným pohľadom pod kontrolou všetky dôležité informácie. Štyri menšie ukazovatele po stranách zobrazujú tlak oleja a stav nádrže naľavo, teplotu oleja a teplotu chladiacej kvapaliny vpravo. Dôležité kontrolky sú umiestnené uprostred medzi hlavnými ukazovateľmi rýchlosti a otáčok motora.

Vylepšenie sa odohralo aj v motorovom priestore 205 GTI. Na pôvodný benzínový 1,9-litrový štvorvalec osadili upravenú 16-ventilovú hlavu s ostrejšími vačkovými hriadeľmi. Na mieru vyrobené veko ventilov na CNC s nápisom Peugeot je takisto inšpirované homologizačnou T16-ckou. Motec sa rovnako stará o riadenie motora a jemne prerobený je aj výfukový systém. Oproti pôvodným špecifikáciám –  128 koní (94 kW) a 160 Nm je pod kapotou rovných 200 koní (147 kW) a krútiaci moment sa zvýšil na 217 Nm. Na 100 km/h malý Peugeot vyšprintuje o 1,3 sekundy skôr, teda za 6,5 sekúnd. Výkon na predné kolesá ide cez 5-stupňovú prevodovku s diferenciálom Quaife, ktorý dokáže rozložiť sily, presne tam kde sú práve potrebné.

Váha celého auta v dnešných pomeroch je mušia – 900 kilogramov. Peugeot osadili novými tlmičmi od spoločnosti Bilstein, nastaviteľným spodným ramenám a zadným stabilizátorom. Za originálne disky Speedline SL299 dokonca vpratali aj športové brzdy AP Racing. Zvonku ako som spomínal vyššie, je francúzsky hatchback na nerozpoznanie od svojho originálu. Detailom, ktorý si všimnú len špecialisti na veterány, sú predné svetlá. Tie dostali nové vnútro a LED technológiu. Peugeot 205 GTI Tolman Edition je výsledkom 700 hodín ručnej práce. 205 GTI je majstrovské dielo. V Tolman Engineering ju však dokázali ešte vylepšiť. Cena takéhoto Peugeotu je v prepočte približne 63 000 € vrátane samotnej 205-ky.

text: M.Lábaj, foto: Tolman Engineering