Profituning 2023

Porsche 718 Spyder RS

20. jún 2023Publikoval M. Lábaj

Kto by to povedal, že už to je 30 rokov odkedy Porsche ukázalo prvý koncept modelu Boxster. Menšia 911 si svoju popularitu drží aj dnes, s aktuálnym označením 718 Spyder, ktorému nedávno pribudli písmenká RS. Prvýkrát je v malom Spyderi použitý vysokootáčkový atmosférický motor z väčšej sestry 911 GT3.

Keď už sme pri tom motore, povieme si o ňom niečo viac. Agregát je identický s modelom 718 Cayman GT4 RS. Plochý šesť-valec má objem 4,0-litrov, no silu mu nedodávajú žiadne slimáky. Obmedzovač má až pri 9000 otáčkach za minútu. Výkon motora je 500 koní (368 kW) a krútiaci moment dosahuje 450 Nm. Šesťvalec je spárovaný s vylepšenou 7-stupňovou prevodovkou PDK s kratšími prevodmi. 718 Spyder RS katapultuje posádku z pokoja na 100 km/h za 3,4 sekundy. Rýchlosť 200 km/h dosiahne za 10,9 sekúnd. O pár cifier sa zvýšila aj maximálna rýchlosť, ktorá stanovená na 308 km/h.

Zovňajšok je takisto totožný s modelom 718 Cayman GT4 RS, teda najmä predná časť vozidla. Predná kapota je vyrobená z uhlíkových vlákien, medzi ňou a predným nárazníkom je široký výstup vzduchu. Dva naca otvory na kapote vedú chladný vzduch k brzdám. Bočné krídelká pri predných kolesách zvyšujú prítlak na prednej náprave. Rozdiel oproti Caymanu GT4 RS je badateľný vzadu, kde sa namiesto veľkého spojleru nachádza len decentný kačací spojler.

Namiesto pevnej strechy má Spyder RS manuálny jednovrstvový soft-top. Dizajn je kompaktný, soft-top je veľmi ľahučký. Skladá sa z dvoch častí – z plachty proti slnku a deflektoru počasia. So zodvihnutými bočnými oknami chráni posádku voči akýmikoľvek vplyvmi počasia. Strecha s celým mechanizmom váži len 18,3 kilogramov. Hmotnosť celého auta je len 1410 kg, Spyder RS je teda o 40 kg ľahší než model Spyder s PDK prevodovkou. RS-ko je dokonca o 5 kilogramov ľahšie ako 718 Cayman GT4 RS.

718-cke nechýba ani perfektne naladený podvozok s aktívnymi manažmentom (PASM) a 30 milimetrovým znížením. Na zadnej náprave výkon rozdeľuje mechanický samosvorný diferenciál, ktorému pomáha aj systém vektorovania krútiacieho momentu. Porsche 718 Spyder RS jazdí na kovaných 20-palcových diskoch. Majiteľ si vie podvozok ešte doladiť upravením výšky, odklonov a nastavením tuhosti stabilizátorov. Športový charakter je definovaný aj v interiéri. Ten je zredukovaný iba na funkčné a ergonomické náležitosti. Priľnavý športový volant RS je pokrytý tkaninou Race-Tex a má žlté označenie na 12-tich hodinách. Športové anatomické sedadlá sú vyrobené z uhlíkových vlákien, ich čalúnenie je zase kožené so strednou časťou z Race-Tex. Nové Porsche 718 Spyder RS ​​zažije svoju verejnú premiéru v júni na oslavách 75 rokov športových vozidiel Porsche v Stuttgarte-Zuffenhausene.

text: M.Lábaj, foto: Porsche