Postavené s vášňou: Escort Mk1

17. jún 2018Publikoval M. Lábaj

Na svete existuje mnoho rôznych príbehov áut, niektoré sú výnimočné, iné vznikajú v predajni u dealera danej značky. Za zmienku ale stojí príbeh tohto Fordu Escort RS2000 z roku 1970. Mnohí z nás by nedali toľko vlastného života do niečoho, pre čo sme celou dušou zapálení, ako vložil Andreas do stavby Fordu, auta zrodeného z krvi, sĺz a potu.

Escort avšak nie je prvým súťažným autom, ktoré Andreas postavil. Predtým pretekal na okruhoch tiež vo vozidle s modrým oválom, keď v roku 2008 jeho Ford dostal silné objatie od kamennej steny pri jednom závode. Veľkým nárazom sa poškodili hlavné časti karosérie, čo nebolo možné viac opraviť. Okruh je pre pretekára domovom a domov sa chce každý vrátiť. A tak nastal čas vymeniť rozbitý Escort.

Lenže Andreas je obrovským fanúšikom značky Ford, a ako prezradil, hlavne áut spred roku 1975. Kľúčový pri rozhodovaní bol stav auta. Prvé z vybraných bolo už čiastočne upravené s účelom na pretekanie na okruhu. Druhý Escort bol takmer v pôvodnom stave, akurát však na podlahe kvitla hrdza. Nakoniec sa predsa rozhodol pre kúpu toho z roku 1970 v pôvodnom stave, pretože auto čakalo mnoho vlastných úprav. Andreas do úprav vložil aj veľa skúseností z práce, pretože pracuje v tíme technickej podpory v spoločnosti KW Suspension.

Ford Escort putoval do dielne AK-Competition, kde sa začalo opravovať a následne upravovať. Hrdzavé časti podvozka boli vyrezané, z plechu sa vyrobili nové a navarili sa naspäť. Dole sa zoškrabala aj pôvodná farba karosérie. Potom do auta namontovali ochrannú klietku od Custom Cages s kompletnou homologizáciou FIA. Na Escort sa nasadili nové dvere, kapota a veko batožinového priestoru, všetko vyrobené z uhlíkových vlákien a športové predné krídla vystužené plastom zo sklolaminátu. Jednoducho povedané, z kade sa dalo bol zhodený každý gram. Prítlak v zákrutách zaisťuje nastaviteľné zadné krídlo. Skelet bol nakoniec nastriekaný v brilantnej bielej farbe, ktorú doplňujú originálne Zakspeed Castrol Mk1 červené a zelené pruhy s pár modernými nálepkami od Andreasových sponzorov.

Ako pohonnú jednotku svojho Escortu Andreas zvolil motor z jeho staršej, ale väčšej sestry - Sierry RS Cosworth. Agregát YB s objemom 2,0-litrov s turbom Garrett a 16-ventilovou technikou v roku 1986 poskytoval 204 hp. Na fotkách ale žiadne turbo nevidieť, tak kde sa teda podelo? Majiteľ sa vybral cestou atmosférickým plnením. Zatiaľ čo preplňovanie turbobdúchadlom ponúka jednoduchšiu cestu ku veľkému množstvu konských síl, vďaka prerobeniu na atmosférické plnenie si auto zachováva veľa zo svojho pôvodného šarmu a ostrosti.

Pri spomenutí tej ostrosti, vzduch sa s benzínom zmiešava v 48mm nezávislých telesách škrtiacej klapky Jenvey s 90mm trúbkami a palivovému prívodu tej istej značky. Na opačnej strane motorového priestoru horúce plyny odvádzajú výfukové zvody SPD zhotovené na zákazku. Vytvárajú božskú kakofóniu zvukov, ktoré bojujú o pozornosť okolostojacich divákov. Pri 9300 ot/min podáva táto sústava svoj plný výkon - 280 koní! O 76 viac, než pred tridsiatimi rokmi a dokonca bez turba! Výkon je na kolesá prenášaný cez sekvenčnú prevodovku Quaife 69G. Unikátne je riešenie aických medziplynov pri podraďovaní pomocou lanka, ktoré spája radiacu páku s plynovým pedálom. Aké jednoduché a účinné zároveň.

S ohľadom na Adreasovu prácu, v podvozku nehľadajte iné teleskopy pruženia ako práve tie so značkou KW. Za každým kolesom sa skrývajú 3-cestné nastaviteľné tlmiče s externou nádobkou na zmenu tvrdosti odpruženia. Aj v tomto prípade bolo nutné vyvinúť zavesenie na mieru, aby zvládalo potreby novej disciplíny - pretekov do vrchu. Vpredu je použité zavesenie typu McPherson s nulovými odklonmi kolies, ktoré prospieva lepšej stabilite na zvlnenom povrchu. Zadné kolesá sú zavesené pomocou 4-linkového systému s KW vzperami. Samozrejme, každý komponent je nastaviteľný, čo umožňuje plnú kontrolu nad vhodným nastavením podvozku na rôzne povrchy.

Do zákrut okrem gravitácie napomáhajú spomaľovať i 4-piestikové brzdy Wilwood Dynalite na oboch nápravách. Majú síce menšie rozmery - rotory 247mm na predných kolesách a 240mm vzadu, ale sú poriadne ostré. Pedálová skrinka Burton Power umožňuje ľahko prispôsobiť rozdelenie brzdného účinku medzi nápravy. Aby nič nekazilo dobový dojem, Andreas na Escort obul sadu 15-palcových BBS E50 diskov a hladké slicky Avon. Interiér bol tiež upravený na svoj účel. Športová sedačka Recaro, dva hasiace prístroje a palubný panel od Stack.

Celá stavba od začiatku po koniec zabrala Andreasovi šesť rokov. Šesť rokov vyrábania, montovania, ladenia a zdokonaľovania aby bol jeho Escort Mk1 perfektnou zbraňou na trati. Zhotovil si ho sám pre seba, poháňaný vášňou.

text: Matej Lábaj, foto: Paddy McGrath - speedhunters.com