Profituning

Príbeh AMG: Môže za to Červené Prasa

23. apríl 2020Publikoval M. Pokrývka

Dvojica bývalých inžinierov zo Stuttgartu postavila začiatkom 70. rokov medzi ľahké a obratné automobily päťmetrovú limuzínu poháňanú 6,8-litrovým motorom. Vozidlo sa stalo terčom posmeškov. Všetkým však zavrelo ústa, keď takmer zvíťazilo na vytrvalostných pretekoch v Spa. Trojcípa hviezda momentálne krstí svoje autá tromi odlišnými značkami. Všetky sa volajú Mercedes, no okrem kmeňovej prípony Benz poznáme aj modely Maybach a AMG. V oboch prípadoch šlo kedysi o samostatné firmy. No koncern Daimler ich pohltil a urobil z nich špecializované divízie svojho ťažiskového biznisu. Proces však nebol vôbec priamočiary. Najmä v prípade druhého menovaného oddelenia je história zaujímavá, keďže si meno vybudovalo hneď prvým automobilom.

Ikonické označenie pozostáva z prvých písmen priezvisk jeho zakladateľov. Za firmou stoja bývalí inžinieri zo Stuttgartu, Hans Weerner Aufrecht a Erhard Melcher. K tomu sa pridalo G odvodené od rodiska prvého menovaného Grossaspachu. Pilotnou lastovičkou nesúcou odznak AMG bol sedan, ktorý je dodnes známy v nemčine ako Rote Sau alebo po anglicky pod menom Red Pig. Po slovensky to znamená Červené Prasa. Táto nelichotivá prezývka vychádzala zo sfarbenia vozidla, ale tiež jeho úctyhodnej veľkosti. Začiatkom 70. rokov boli totiž európske okruhy obsadené najmä ľahkými  a obratnými automobilmi. Spomínaní konštruktéri sa im rozhodli konkurovať rýdzou silou, na rošt postavili veľký sedan Mercedes-Benz 300 SEL. Nešlo pritom o sériovú verziu. Luxusný koráb prešiel množstvom úprav, ktoré z neho urobili skutočne schopné pretekárske náradie.

Päťmetrová limuzína mala štandardne 6,3-litrový osemvalec prevzatý z väčšieho typu 600 a svojho času sa pýšila titulom najrýchlejšieho štvordverového auta na svete. No tento status pre Aufrechta s Melcherom nestačil. Pohonnú jednotku zväčšili na 6 835 kubických centimetrov a kompletne vymenili jej vnútornosti. Do koša putovali pôvodné piesty, ojnice, vačky, sacie i výfukové potrubia... Výsledkom ladenia bolo zvýšenie maximálneho výkonu na 315 kW (428 k), krútiaci moment dosiahol takmer 610 Nm. Za tieto hodnoty sa Červené prasa nemusí hanbiť ani dnes. Oproti konkurentom malo vozidlo podstatne viac sily, ale rovnako na tom bolo s hmotnosťou. Veľký sedan vážil viac než 1,6 tony. Okrem iného za to mohlo trochu prekvapujúce zachovanie kožou čalúnených sedadiel či drevených obkladov, na súťažné vozidlo bol teda tento Mercedes-Benz netradične luxusný. V interiéri sa však objavil neodmysliteľný ochranný rám či set poriadnych bezpečnostných pásov.

Oproti štandardnej verzii limuzíny bol model AMG odľahčený, dostal hliníkové dvere a prišiel o svoje pochrómované nárazníky. Jeho karoséria mala okrem toho výrazne vytiahnuté blatníky. Tie totiž museli zhltnúť rozšírené nápravy vybavené tučnými kolesami, ktorých úlohou bolo udržať veľký sedan na ceste. Samozrejmosťou bolo použitie špecifických bŕzd i komponentov podvozka. Štvorstupňový automat nepôsobí ako prvá voľba pretekára, napriek tomu zostal zachovaný.

Pre svoje rozmery, hmotnosť i nevšedné vybavenie bol tento automobil pôvodne terčom posmeškov. Ľudia si naň ukazovali a pri označení Červené prasa sa chytali za bruchá. No netrvalo to dlho. Prvý súťažný štart limuzíny bol v roku 1971 na vytrvalostných pretekoch v Spa, kde všetkých prekvapila. Na podujatí trvajúcom 24 hodín odštartovala z piatej pozície. Namiesto očakávaného prepadáku však obor držal so súpermi tempo a svoje umiestnenie postupne zlepšoval. Nakoniec dosiahol perfektný výsledok. Zvíťazil vo svojej triede a v celkovom hodnotení obsadil druhé miesto. Týmto finišom „prasiatko“ zatvorilo ústa všetkým neprajníkom.

Sedan mohol pokojne ašpirovať aj na víťazstvo, keďže z hľadiska rýdzej dynamiky svojich súperov jasne prekonával. No jeho konštrukcia priniesla aj niekoľko nevýhod. Tou hlavnou bola enormne vysoká spotreba, ktorá si vyžadovala pravidelné zastávky v boxoch na dotankovanie. Mercedes okrem toho spotrebúval pneumatiky podstatne vyšším tempom než jeho konkurenti. Práve tieto aspekty boli dôvodmi jeho krátkeho pretekárskeho života, druhá priečka zo Spa zostáva jeho najväčším historickým zápisom. Neskôr stretol športový sedan nelichotivý osud. Autori ho predali leteckej spoločnosti, ktorá na ňom testovala obutie pre stíhačky. Originál bol pre túto úlohu prestavaný. No trojcípa hviezda naň nezabudla a v roku 2005 postavila jeho presnú repliku.

Aj po rokoch je toto vozidlo veľkou legendou. Nebyť jeho vzniku, z pôvodného podniku pánov Aufrechta a Melchera by sa možno nikdy nestalo svetoznáme meno. Za všetko teda môže Červené prasa. Bývalí inžinieri automobilky Mercedes-Benz po svojom prvotnom úspechu pokračovali v úpravách vozidiel tejto značky a na prelome 80. a 90. rokov začal ich meno používať samotný výrobca. Prvým takýmto modelom bol sedan 190E 3.2 AMG. V roku 1993 podpísali spolupracujúce spoločnosti pevný kontrakt, automobilka sa koncom tisícročia stala nadpolovičným vlastníkom v úpravcovi a po ďalších šiestich rokoch zvýšila svoj  vlastnícky podiel na 100 percent. Zatiaľ posledným míľnikom bolo premiestnenie trojice písmen z konca oficiálneho označenia dopredu. Formálne tak vznikla sekcia Mercedes-AMG, ktorá je oficiálnym názvom subjektu už dlhé roky.

text: Pokrývka, foto: Mercedes-Benz