Profituning

Prifúknutý 67´Mustang Coupé

23. jún 2020Publikoval M. Dzadík

Vlastniť Ford Mustang znamená byť prepojený s históriou a uznávať pôvodné a ešte poctivé hodnoty. Je to životný štýl, s ktorým sa človek zobúdza, funguje a chodí spať. Greg je poctivý 59 ročný vodič nákladiaku, ktorý si po 50tke splnil sen. V roku 2005 si zadovážil Ford Mustang z roku 1967 vo verzii GTA Coupé a fakticky sa jednalo o holú kasňu. Zaujímavé je, že ani rok od jeho kúpy sa Greg nepustil do prestavby. Dával totiž dokopy garáž, v ktorej sa vlastne celá prestavba odohrala.

Všetko to začalo zovňajškom auta, ktorý si Greg pripravil úplne sám. Musím podotknúť, že Greg nie je žiaden odborník ani mechanik, je to len človek so srdcom a hlavou na správnom mieste. Ako to pri takýchto rozsiahlych projektoch býva, celá karoséria bola odstrojená, vyvarená a ošetrená, pričom záverečnou fázou je úžasná azúrová perla Spies Hecker s typickými bielymi pásmi, taktiež v perleti. Zaujímavosťou je fakt, že pásy pokračujú aj na pod autom! Azda poslednou výraznou zmenou exteriéru sú zadné LED svetlomety, ktoré vedia perfektne dotvoriť štýl takejto prestavby. Nadčasové, no dizajnovo perfektné.

Keďže auto prišlo holé a bez motora, Greg mal tak priestor dostať dnu presne to, čo chcel – základ je tvorený blokom motora 351ci V8, ktorý si sám opracoval a doma poskladal. Vďaka komponentom ako zákazková kľuka, kované piesty SRP a ojnice Manley LS1 je finálny objem motora 6,2l. Ďalšími dielmi skladačky sú hlavy valcov Pro Action a sanie Edelbrock. Keď som na začiatku spomenul, že level tejto prestavby je niekde inde, než na čo sme zvyknutí, mal som na to pádny dôvod. Stačí otvoriť prednú kapotu a vec je ihneď jasná – po stranách sa blyští dvojica turbodúchadiel T30/40! To je veru kombinácia – stará škola s modernou technikou, ktorá vo výsledku znamená zaručenú zábavu. Prekopané je všetko – distribúcia paliva, chladenie, elektrika, ktorej hlavná jednotka je Haltech Elite. Nanovo vyskladaný je aj výfukový systém s dvojicou tlmičov Super-Cat. High performance komponentov pod prednou kapotou je neúrekom a okrem toho, že celý motorový priestor je preplnený chrómom, dáva celá sústava výkon 600 konských síl!

Všetok tento výkon je posielaný na zadnú zosilnenú nápravu Mustang 3/4" so samosvorným diferenciálom a stálym prevodom 3.5:1. Prenos sily zabezpečuje  päť stupňový manuál BA Falcon Tremec T5 s heavy duty spojkou z neskoršieho modelu Mustang. Keď je distribúcia výkonu z motora zabezpečená, je potrebná dokonalá trakcia, resp. kontakt s vozovkou. To majú na starosti 19-palcové disky Boyd Coddington 309 Pattern so šírkou 10 palcov vzadu a 8 palcov vpredu. Obuté majú kvalitné pneumatiky Falken Azenis s rozmerom 235/35/R19 vpredu a Falken FK453 277/35/R19 vzadu.

Pri pohľade na podvozok Gregovho Mustangu by sme mnohí zostali zahanbení, pretože tak čisto a úhľadne nemáme ani niektorí doma :). Podvozok je ladený do modro – sivo – chrómovej kombinácie a dá sa povedať, že človek by z neho mohol jesť. Dokonalý príklad funkčného a leštenkového stavu. Podvozok je pritom zákazkový – predok hostí tlmiče a pružiny Pedders, stabík 1/8in, zadok obsahuje tlmiče a pružiny Pedders (EB Falcon), stabilizátor Holden Commodore 3/4", a posilňovač riadenia ZH Fairlane. Linkovanie nápravy je EB Falcon Watts. Zreteľné sú taktiež rozpery prednej nápravy nachádzajúce sa pod prednou kapotou. Pretože stabilita je pri takýchto výkonnostných parametroch kľúčová, obzvlášť keď sa jedná o tak staré auto.

Otvorením dverí do interiéru sa tak začína úplne iná kapitola tohto magického príbehu. Kompletne celý interiér je čalúnený do nádhernej béžovej kože, resp. pergamenového vinylu s francúzskym šitím, dokonca aj doorboardy, ktoré sú v sérií lakované do farby auta. Osadená je zákazková stredová konzola doplnená o dvojdinové rádio s displejom, ktoré dopuje repro JL Audio a set subwooferov Kicker. Na podlahe sa snúbia krémové koberce Rolls Royce, v palubovke zasa nájdeme digitálne retro budíky Dakota Digital Instruments. Interiér tiež obsahuje nejaké tie chrómové prvky v podobe volantu, pedálov, kľučiek, krytu palubnej dosky atď. Zaujímavosťou sú ovládače topenia, ktorá pochádzajú z Mitsubishi. V rovnakom duchu sa nesie aj úprava kufra – kompletné čalúnenie.

Ford Mustang Coupé, rok výroby: 1967
Motor
: Zážihový 8-valec do V 351ci,  zákazkový kľukový hriadeľ, kované piesty SRP, ojnice Manley LS1, ložiská Clevite, hlavy valcov Pro Action, hydraulická vačka Howard Cams, Comp cams váhadlá, vysokotlaková olejová pumpa, chladič Don Hodge, dvojica ventilátorov, remenice a vodná pumpa Vintage Air, sanie Edelbrock. škrtiaca klapka 1000cfm, 2x turbo T30/40 @ 14psi, rozdeľovač a cievka MSD, kabeláž Edelbrock, riadiaca jednotka Haltech Elite, palivová pumpa Edelbrock EFI, polpalcové rozvody paliva, sanie kapoty XY Falcon Shaker, prívod vzduchu cez nerezové potrubie, zákazkový intercooler, kryt rozvodov Vintage Air, custom palivová nádrž, custom nerezové zvody a dvojica 2,5in výfukov s tlmičmi Super-Cat, výkon 600 koní
Pohon
: Zadnej nápravy, 5-stupňový manuál BA Falcon Tremec T5, heavy duty spojka z neskoršieho modelu Mustang, samosvorný diferenciál, stály prevod 3.5:1, zadná náprava Mustang 3/4in


Podvozok
: Disky Boyd Coddington 309 Pattern – vpredu 19x8, zadok 19x10, predné pneu Falken Azenis s rozmerom 235/35/R19, zadné pneu Falken FK453 277/35/R19, zákazkový brzdový setup – predok classic brzdiče 1967 Kelsey Heyes s kotúčmi 11,5 palca a posilňovačom 1972 XA Falcon, zadok brzdiče 1977 XC Falcon s kotúčmi 11,5 palca, custom podvozok – predok - tlmiče a pružiny Pedders, stabilizátor 1/8", zadok - tlmiče a pružiny Pedders (EB Falcon), stabilizátor Holden Commodore 3/4in, linkovanie nápravy EB Falcon Watts, posilňovač riadenia Ford ZH Fairlane
Karoséria
: Kompletne zreštaurovaná, lakovačka Spies Hecker modrá perleť perleťové biele pásy (pokračujú pod autom), chróm, kompletný detailing podvozku, LED zadné svetlá
Interiér
: Kompletne prečalúnený do béžovej kože, resp. pergamenový vinyl, zreštaurovaný športový volant, custom stredová konzola a doorboardy, krémové koberce Rolls Royce, digitálne retro budíky Dakota Digital Instruments, moderný typ bezpečnostných pásov, vystužené sedadlá, Mitsubishi HVAC ovládače topenia, custom očalúnený kufor
Audio
: Dvojdinová hlavná jednotka Pioneer s displejom, repro JL Audio, set subwooferov Kicker

text: Milan Dzadík, foto: Ben Hosking