Prízrak z Gatebilu: 1300hp RS4!

06. september 2018Publikoval M. Lábaj

Ako ste mohli vidieť v predchádzajúcom článku o malom Opli Kadett s motorom V6, na Nórskom okruhu môžeme pozorovať mnoho bláznivých áut. Jedným z tých bláznivejších je aj toto kombi, Audi RS4 B5. Driftujúce kombi? Zvláštnosť, i keď na jednom čiernom bavoráku sa sused tiež vozí bokom. Pohon všetkých kolies? Tak potom toto je teda naozaj nevšedná kombinácia, ktorú uvidíte len v Gatebile.

Mazhar je človek, ktorý je zodpovedný za Avant skrížený s beštiou. K autu prišiel v roku 2011. Krátko ho používal ako denné auto, bolo praktické a cez dlhé nórske zimy si na zamrznutých jazerách užíval pohon Quattro. A potom to prišlo. Pôvodný agregát V6 s objemom 2,7-litra oturbil, zatiaľ len jedným ale veľkým turbom, následne nastali tri ďalšie upgrady slimáka, vylepšené vnútornosti... Každou úpravou sa výkon zvyšoval a zvyšoval. Onedlho sa výkon dostal k prahu 1000 koní. Na akcii zvanej víkend rýchlosti na ľade, majiteľ s autom dosiahol priemernú rýchlosť 310 km/h. Rozumiete? Na ľade!

Neskôr V6-ka dosiahla svoje hranice. Pristúpiť k rozhodnutiu vymeniť motor za väčší ho donútila aj porucha šesťvalca, ktorý už jednoducho nezvládol viac výkonu. Mazhar dlho zvažoval, aký motor pôjde do RS4-ky. V možnostiach bol aj agregát V10 z Audi RS6, ale po zmeraní veľkosti zistili, že sa tam nezmestí. Nakoniec si vybral atmosférickú 4,2-litrovú V8 z S6-ky.

V tomto prípade V8-čka bola atmosférická len dokým sa nezaložila na svoje nové miesto. Preplňuje ju pár turbodúchadiel Owen Development GTB. Dostala tiež nové vnútornosti - valce ošetrené Nikasilom, ojnice Eagle s H-profilom, zákazkové kované piesty od CP a nové pružinky ventilov s titánovým uložením. O bezchybné mazanie sa stará systém Peterson R4 so suchou olejovou vaňou. Palivo do valcov tlačia 1600cc vstrekovače Asnu. Riadenie celej sústavy zabezpečuje MaxxECU manažment. S tlakom preplňovania nastaveným na 2,0 barov a palivom E100, Audi na kolesách dosahuje 1065 koní a 1248Nm. Keď to prepočítame, na kľukovej hriadeli je potom 1330 koní (978 kW) a krútiaci moment až 1560Nm!

Výfukové a nasávacie potrubie si vyrobil Mazhar doma sám, tak ako osadenie veľkého medzichladiča značky Treadstone. V podvozku pracujú tlmiče H&R RSS+ so zákazkovými pružinami a nastaviteľné horné ramená uchytenia vpredu aj vzadu od 034 Motorsport umožňujú najlepšie nastavenie geometrie pre každú disciplínu. V interiéri žiadny komfort nenájdeme. Dve športové sedačky Sparco, ochrannú klietku a minimalistický displej s dôležitými informáciami. V praktickom kufri sa nachádza teraz palivová nádrž a chladiaci systém. Vďaka diferenciálom Gripper sa točia kolesá na oboch nápravách rovnako.

text: Matej Lábaj, foto: speedhunters.com