Profituning 2021

Renault R5 Turbo 3E

29. september 2022Publikoval M. Lábaj

Francúzska automobilka Renault sa otáča ku elektrickému pohonu. Okrem nového elektrického Méganu E-Tech zalovil do čias dávno minulých a chce svetu ukázať, že aj s dvomi elektromotormi je zábava. To priznávame, že áno, avšak čo na to potreboval? Tvary starého modelu 5 z osemdesiatych rokov.

Legendárny homologizačný model pre svetový šampionát v rally oživili novou technológiou. Reč je o Renaulte 5 Turbo, ktorý mal preplňovaný 1,4-litrový motor uložený v strede, roztiahnuté blatníky a pohon zadných kolies. Séria pokračovala s menšími úpravami ako Turbo 2. A dnes Francúzi „prichádzajú“ s treťou evolúciou malého hatchbacku – Turbo 3E. Písmeno E aby bolo každému jasné, že ide o elektrický pohon.

Základom staro-novej 5-tky je 42 kWh lítium iónový akumulátor. Šťavu z neho spotrebovávajú dva elektromotory na zadnej náprave so systémovým výkonom 380 koní (280 kW) a krútiacim momentom 700 Nm. Tichý výkon zabezpečuje šprint z nuly na 100 km/h za 3,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je stanovená na 200 km/h. To ale nie je všetko. R5 Turbo 3E disponuje špeciálnym režimom na driftovanie, pretože s krátkym autom a ťažiskom takmer v strede sa nie radno zahrávať. Okrem toho hneď vedľa volantu sa v kabíne nachádza hydraulická ručná brzda. Že by pre ľahšie manévrovanie na parkovisku?

Karoséria je tvorená z trubkového rámu s plochým dnom a ochrannej klietky, ktorá je schválená športovou organizáciou FIA. A aby nikomu neušiel žiadny moment ako Turbo 3E driftuje je v karosérií integrovaných najmenej 10 držiakov pre kamery, zvonku i vnútri. Renault uvádza, že batéria sa dobije za 2 hodiny ak nabíjačka poskytne 380V a 32A. Váha celého auta je 980 kilogramov. Uletený výtvor sa predstaví naživo o necelý mesiac na autosalóne v Paríži. Na sériovú produkciu tohto kúsku však môžeme zabudnúť. Avšak divízia Alpine pracuje na športovom deriváte elektrického modelu Renault 5. Tak to sme zvedaví.

text: M.Lábaj, foto: Renault