Retro drag: 1939 Ford COE

04. októbra 2018Publikoval M. Lábaj

Na spomienky z nášho detstva nikdy nezabudneme. V tomto duchu konal aj Barron Guss, ktorému vášeň k štvorkolesovým tátošom vštiepil do krvi jeho otec. Jedného dňa sa rozhodol zaobstarať si starý nákladiak - Ford COE (cab-over engine). Sám na otázku prečo sa tak rozhodol odpovedal: „Keď som v roku 2010 len tak brázdil po internete po inzerátoch, nečakane som narazil na Ford COE z roku 1939 s motorom uloženým vzadu. Podľahol som všetkým tým spomienkam ako sme s otcom chodievali na rovnú dráhu. Stačilo len jediné kliknutie a jedno staré COE bolo zrazu moje.”

Ako takmer každý takýto Ford, svoj život začal ako komerčné auto. V roku 2008 sa auto dostalo do rúk Jima Merritta, ktorý ho zachránil a následne prestaval podľa seba. Ten ho používal na prezentáciu svojich projektov. Pick-up bol na ráme z 1-tonového vanu od Chevroletu, motor pochádzal z Oldsmobile Tornado a poháňal predné kolesá cez transaxle. Keď Barron Guss COE kúpil, vedel, že auto upraví tak, aby vyvolávalo rovnaké emócie ako v časoch, keď sa v ňom s otcom vozil ako 10-ročný chlapec.

K stavbe jedinečného COE-čka si na pomoc prizval skúseného staviteľa hot-rod áut Petea Chapourisa a jeho tým zo SO-CAL Speed Shop. Prvé čo na Forde urobili, bolo premiestnenie motora aj so všetkým pohonným ústrojenstvom dozadu. Následne americký agregát posilnili kompresorom BDS 8-71 s Hilbornovým nasávaním a systémom elektronického vstrekovania paliva. Všetko v štýle Top Fuel dragsterov. S extra dávkou divokých koní chceli aby auto sa dalo aj riadiť. A tak ho zase rozobrali až do skrutky. Na aute boli vykonané rozsiahle úpravy, ktoré zahrňovali prerobenie zadnej nápravy na typ Chevrolet IRS. Skvelé ovládanie zabezpečujú vyvažovacie vzduchové vaky v každom rohu pick-upu.

Tieto staré pick-upy sú však už považované skôr za mýtické vozidlá ako klasické veterány. To pre Barrona znamenalo, že chcel aby si Ford zachoval pôvodný vzhľad ako sa len bol možné. Podľa originálnych dizajnových prvkov vyrobili nové - funkčné zadné dvere, zadné blatníky, svetlá, prístroje pred vodičom a ostatné detaily. Pozornosť sústredili aj na interiér, kde Gabe Lopez poskytol prístrojovú dosku v talianskej zelenej s dobovou patinou. Stĺp riadenia je od LimeWorks a spomínané budíky vyrobila firma Classic Instruments. Všetky ostatné drobnosti boli vyrobené ručne. Nerezové nárazníky a vypletané kolesá Vintiques zdobia exteriér. Nakoniec bolo COE nastriekané do olivovej zelenej metalízy. Pick-up tým dostal skvelý moderno-starožitný nádych.

text: Matej Lábaj, foto: Eric Geisert