Profituning 2021_2

R.I.P. Ken Block

03. január 2023Publikoval M. Lábaj

To, že budeme dnes čítať takúto smutnú správu nečakal nikto z nás. Automobilový svet dnes zasiahla tragédia, z ktorej sa len tak nespamätáme. Opustil nás Ken Block #43 vo veku 55 rokov.

Osudným sa mu stal výlet s priateľmi na snežných skútroch v horách v štáte Utah. Čím však tento svet urobil krajším, bol jeho prístup k autám. Autá zo srdca miloval, a to všetky, bez ohľadu na značku alebo typ. Najskôr však ako sadol za volant, si na prvé závodné auto musel sám zarobiť. Ken bol spoluzakladateľom firmy DC Shoes. Keď sa firma rozbehla, kúpil si vo svojich 37 rokoch prvé Subaru Impreza WRX STi. Jeho kariéra automobilového pretekára teda odštartovala v roku 2005 celkom úspešne.

Rok neskôr s kolegom Travisom Pastranou podpísali so Subaru spoluprácu a stali sa členmi Subaru Rally Team USA. Nasledujúce roky štartoval na niekoľkých rally podujatiach s vcelku slušnými výsledkami. V roku 2009 bol hosťom v TopGeare a zároveň natočil druhé video Gymkhana 2, ktoré zase naštartovalo jeho internetovú osobnosť. Rok 2010 priniesol pre neho prvý štart na svetovom šampionáte v rally s autom Ford Focus RS WRC. Ken Block sa stal úplne prvým Američanom vo WRC. Aj napriek tomu, že WRC bolo pre neho náročné nevzdal sa. Keď sa mu smiali hovorieval: „Chalani, s ktorými súťažím, jazdia od malička.“ Z auta však vždy vystupoval s úsmevom, pretože si naplnil svoj sen. WRC tak nechal mladým pretekárom a išiel si užívať.

Ken Block obohatil automobilový svet o fantastické videá v sérií zvaná Gymkhana. Ako vlastne vznikla? Celkom prvé video bolo len natočený tréning na letisku s pár kužeľmi. V druhom videu účinkoval s jeho Imprezou WRX naladenou na 566 koní. S ňou robil kaskadérske kúsky v mestskom prístave Los Angels. V tretej Gymkhane mu spoločnosť robila 650-koňová Fiesta. V štvrtom diely si Ken s Fiestou zadriftoval po uličkách v Hollywoode. Gymkhana 5 sa odohrala v uliciach mesta San Francisco. Až v siedmej opäť vymenil auto, namiesto svojej Fiesty pre túto časť postavil špeciál zvaný Hoonicorn s výkonom 1400 koní a pohonom všetkých štyroch kolies v prezlečenej karosérií Fordu Mustang z roku 1965.

Nedávno sa Ken Block upísal Audi, ktorá mu pre jeho poslednú Gymkhanu (po novom Electrikhanu) elektrický špeciál S1 E-tron Quattro a lá Hoonitron. Svoje nadšenie pre autá preniesol i na svoje tri deti. Najstaršej dcére Lii nedávno pomohol s renováciou Audi UR Quattro z roku 1985. Ken bol ale tiež skvelý obchodník, značky DC Shoes a Hoonigan pozná celý svet. Je nám ľúto, že z nášho sveta takto skoro odišiel. Odpočívaj v pokoji Kenneth Paul Block #43.

Náš šéfredaktor Peťo Kovács s Kenom počas závodov Gymkhana Grid v Santa Pode v r.2012...a pri jeho legendárnej Fieste v Madride o 2 roky neskôr.

S veĺkými esami motošportu si sily zmeral Američan aj v sérii World RX v čom sme sa mohli naživo pokochať v Rige v roku 2016.

text: M.Lábaj, foto: Hoonigan, Monster energy, archív