Profituning

Saab 9-3 Viggen: Severská pozemná stíhačka

01. február 2021Publikoval M. Lábaj

O Saabe sme už určite mnohí počuli. Kedy však vznikla a čo produkovala? Jej založenie sa datuje do roku 1937, kedy sa vo Švédskom meste Trollhättan spojili traja muži. Originálny názov bol Saab AB čo znamenalo Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Spočiatku sa firma primárne zaoberala výrobou bojových lietadiel. Pomedzi však z liniek zišlo aj nejaké civilné lietadlo. Produkcia o štvorkolesové vozy bola rozšírená divíziou Saab Automobile v roku 1949 a to prvým modelom Saab 92. Koncom 60.-tych rokov dokonca Saab uzatvoril spoluprácu so Scaniou. Deväťdesiate roky priniesli nových investorov, jedným z nich bola aj americká spoločnosť General Motors. Tá nakoniec začiatkom 21. storočia prevzala Saab kompletne do svojich rúk.

Do pamäti sa nám hlboko vrylo niekoľko modelov. Športové ambície mal Saab už od začiatku. Na švédskych rally tratiach sa objavil upravený model 96 začiatkom šesťdesiatych rokov. 96-tka sa zúčastnila i na slávnej rally Monte Carlo a africkej Safari Rally. Prvý model s dodatkom Turbo bol Saab 99, avšak až ďalšia generácia preslávila myšlienku preplňovaného motora. Saab 900 Turbo dosahoval sprvu 145 koní (107 kW) z dvojlitrového štvorvalca. Pozdejšie Švédi prišli s dvojnásobným počtom ventilov na valec, výkon sa zvýšil na svižných 175 koní (129 kW). Dnes sa ale pozrieme bližšie na jeden, ešte o niečo novší, model a dokonca zo špeciálnej série.

Švédi natoľko milovali svoje okrídlené stroje, že ich mená pridávali aj na pozemné vozidlá. Novodobou najúspešnejšou letkou bola jednomiestna stíhačka 37 Viggen. Jej produkcia trvala od roku 1971 až donedávna, čo bol rok 2007. Počas tejto doby bolo vyrobené viac ako 300 kusov stíhačiek Viggen, pričom bola primárne určená pre Švédske vzdušné sily. Prezývka Viggen má dva zmysli. V modernejšom svete sa dá preložiť ako blesk. Z historického hľadiska, počas Vikingov, ľudia týmto menom pomenovávali typ kamenných sekier, ktoré našli na zemi. Verili totiž, že ich im na Zem bleskami počas búrky zoslal boh Thor keď so svojím kladivom lovil obrov. Ten druhý zmysel odkazuje na kačice.

Tento prívlastok dostala prvá generácia modelu 9-3. Označovala preplňovaný motor a športový vzhľad. Pod kapotou Saabu 9-3 Viggen sa nachádzal preplňovaný 2,3-litrový benzínový štvorvalec B235R, ktorý ponúkal výkon 228 koní (168 kW) a neskôr 233 koní (172 kW). Tieto čísla sa podarilo dosiahnuť použitím turbodúchadla Mitsubishi TD04-HL15-5 a nastavením plniaceho tlaku na 1 bar. K úpravám samozrejme patril i väčší medzichladič, upravená riadiaca jednotka motora a pevnejšia prevodovka i hnacie hriadele. Športové správanie na ceste zabezpečili kratšie a tvrdšie pružiny spolu s upravenými tlmičmi. Napriek tomu, že sa jednalo o lepšiu verziu, prevodovka mala iba 5-stupňov avšak dostala úplnú novinku. Tou bola elektronická kontrola trakcie TCS.

Zvonku takúto verziu bolo ľahko rozlíšiť. Viggen mal vzadu umiestnený väčší spojler, kvôli ktorému musela byť premiestnená anténa rádia. Takisto bol Saab osadený športovejšími nárazníkmi a prahmi. V blatníkoch boli osadené vyhradené 17“ hliníkové disky a silnejšie brzdy. Sedačky boli čalúnené v čiernej alebo bielej koži. Výbava zahrňovala CD prehrávač až so šiestimi reproduktormi a tiež elektrické strešné okno. Špecialitou boli elektricky ovládané kožené sedadlá s výhrevom, ktoré mali na opierke vygravírované logo Viggenu. Síce sedačky neskôr montovali aj do verzie Aero, avšak bez vzácneho loga. Saab 9-3 Viggen schádzal z výrobných liniek štyri roky, od 1998 do 2002. Počas tejto doby bolo vyrobených celkom 4600 kusov. Dnes je táto edícia švédskeho automobilu - či už vo verzii kupé alebo cabrio, vskutku vzácna. Už vôbec zazrieť nejaký Saab na našich cestách je malý zázrak.

text: M.Lábaj, foto: Saab