Šialená zadokolka ide do výroby
Hot-hatchov poháňaných šťavou z bateriek je na trhu málo. Spomenúť môžeme zatiaľ autá ako Abarth 500e, Cupra Born VZ alebo Mini John Cooper Works. Francúzsky Renault chce zatieniť všetky z nich – vrátane svojho vlastného Alpine A290, a to drzo výkonnou reinkarnáciou „päťky“. Po ohlásení návratu R5 Turbo 3E v roku 2022 automobilka oficiálne ohlásila sériovú výrobu. Prívlastok „Turbo“ je v názve elektromobilu zmätočné, tak ako i v prípade najsilnejšieho Porsche Taycan, ale na podobné marketingové ťahy si asi musíme pomaly zvyknúť.
Malý, ale mohutný hatchback bude mať pohon zadných kolies, podobne ako jeho predchodca z 80. rokov. Namiesto pôvodného štvorvalcového motora uloženého v strede vozidla ho však po novom rozhýbe dvojica zadných elektromotorov. Preplňovaná 1,4-ka spred 40-tich rokov disponovala výkonom 160 koní, jej duchovný nástupca ponúka trojnásobnú silu - Francúzi deklarujú kombinovaný výkon až cez 500 koní. Krútiaci moment v materiáloch nie je spomenutý, ale vieme o akcelerácii tejto elektrickej strely z pokoja na stovku za tri a pol sekundy.
Provokatívne svalnatá karoséria modelu Turbo 3E ruší zadné dvere bežného Renaultu 5, ktoré nahradili bočné vetracie otvory. Renault pridáva vyduté blatníky ako návrat k pôvodnému R5 Turbo. Do očí bijú aj masívne 20-palcové kolesá dominujúce maličkému autíčku. Dvojfarebné zliatiny sú obalené pneumatikami 245/35 ZR20 vpredu a masívnou plochou gumy o šírkach 275mm vzadu. Táto zberateľská hračka by sa mala začať predávať v roku 2026.
text: P.Kovács, foto: Renault