Šialenstvo Bravo 20V turbo

25. jún 2018Publikoval P. Kovács

Éra preplňovaných motorov zasiahla komerčnú sféru, tak ako aj tú pretekársku. Otvára diametrálne odlišné možnosti stavať extrémne káry a na naše veľké potešenie sa už aj na našej scéne objavujú kuriózne a naozaj rýchle kúsky. Jeden z nich pozná verejnosť zo seriálu Majstrovstiev Slovenska v šprintoch a po rokoch ladenia a vyskladania ideálneho setupu je to suverénne najbrutálnejšie Bravo v našej republike, ktoré dáva stovku niečo cez 4 sekundy a 402 metrov spevným štartom za 12,5!

Peter Talajka - majiteľ tejto rýchlej predokolky, ktorý si vlani v majstrovstvách vybojoval bronz v triede Profi 2 sa zúčastnil aj tretieho kola tohtoročného šampionátu v Piešťanoch, kde skončil druhý. V depe sa tento unikátny kúsok podarilo dostať pred objektív nášho fotografa a tak vám teraz prinášame jeho krátky príbeh:

"Trošku o mne v spojitosti s drag racingom. Vždy ma lákala vôňa benzínu a spálených gúm takže nič nebránilo tomu, aby som po získaní vodičského preukazu začal blbnúť s chalanmi na ulici v porovnávaní sa, ako to už býva u pubertiakov :). S drobnými úpravami v malej garáži so skromným náradím som začal už pri prvom aute - Favoritke, s ktorou som získaval prvé skúsenosti v automobilovom šprinte, v rámci lokálnych zrazov. Časom som zacítil potrebu výkonnejšej techniky a keďže som našiel obľubu hlavne v autách talianskej scény zaobstaral som si moje prvé Bravo HGT s 5-valcovým motorom 2.0 20V 108kW. Tento agregát si ma získal veľmi rýchlo svojou originálnosťou v aute tejto kategórie, celkovým prejavom, chuťou po otáčkach a hlavne zvukom...

S Bravom som začal príležitostne od roku 2009 navštevovať šampionát Power fest, kvôli čomu následne prišla ohromná chuť na turbo verziu tohto motora, čo samozrejme otvára iné dimenzie „motortuningu“ a tak som začal pokukovať po Fiate Coupé 20V turbo. Medzi časom známy kúpil Bravo s implantovaným srdcom 20V turbo z Coupe a keďže mi boli jasné výhody tejto karosérie oproti Coupé (váha) a vediac, že sa u neho dlho neohreje, rezervoval som si ho dopredu. Bola to láska na prvý pohľad, ktorá pretrváva dodnes a tak stačilo už len počkať na kúpu, čím odštartovalo šialenstvo s názvom Bravo 20V turbo :D."

Fiat Bravo HGT, rok výroby 1999
Motor:
swap 2.0 20V R5 turbo Fiat Coupe, komplet GO motora Car-men s.r.o. Praha, pretesnenie, kované ojnice, tuhé silentbloky motora, turbo Garrett gt2871r, palivové čerpadlo DW65c, vstrekovače Bosch 760cc, veľký IC, izolované hliníkové sanie, turbo ovládané cez EBC (HKS ECV5), odstránená klimatizácia, odladené na sériovej ECU - p.Jirka (Phob) CZ, výfuk na mieru - p. Daniel Chrapko, odladené na E85(etanol) na  výkon 305kW / 415k a 496Nm
Pohon: na predné kolesá, spojka Valeo z keramickou lamelou, samosvorný diferenciál Viscodrive (30% svornosť), vpredu semislick profil XR01 mäkká zmes
Podvozok: skrátené pružiny OMP(40/30mm), rozpera Sparco, závodné kotúče BD 305mm, 4-piestiky Brembo,
Dynamické parametre: 0-100 km/h: 4,3s, 0-402m: 12,54s pri 198km/h

text: P.Kovács, foto: Matej Jančo